جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

Friday, 29 March , 2024

زائران اربعین حتماً ارز به همراه داشته باشند

ذوالفقاری گفت: به تمامی زائران تاکید داریم که حتما در این سفر پول به همراه داشته باشند، زائران به اعتبار این که در داخل عراق می توانند ارز تهیه کنند، بدون ارز سفر نکند.

به گزارش خوزآنلاین،حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) در حاشیه نشست ستاد مرکزی اربعین و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مسئولیت اصلی ما در خاک ایران است، گفت: آن قسمت از مسئولیت هایی که در خاک عراق اعم از خدمات درمانی، بهداشتی، امدادی، حمل و نقل و اسکان تغذیه انجام می‌دهیم، در حقیقت کمک ما به دولت و ملت عراق است، با این حال میزبان اصلی در داخل خاک عراق، دولت و مردم این کشور هستند.

وی افزود: پیش بینی ما این است که در طول مسیرهای اربعین از تمامی ظرفیت های موجود در بخش های عمومی و یا در بخش خصوصی که آماده کردیم، استفاده کنیم و اگر در شرایط خاص حمل و نقل به کندی انجام شد، بتوانیم برای اسکان زائران در مراکز استان‌های عقبه و به خصوص در استان‌های مرزی آمادگی داشته باشیم. همچنین از حسینیه‌ها و سالن ‌ها و اگر نیاز شد از مساجد، برای اسکان زائران استفاده خواهیم کرد.

ذوالفقاری درخصوص برنامه ریزی های انجام شده برای بازگشت زائران مراسم اربعین، اظهار کرد: یک ظرفیت مشخص برای حمل و نقل عمومی در داخل کشور داریم. حدود ۱۴ هزار اتوبوس بین شهری داریم که از این تعداد حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ اتوبوس فعال و در حال خدمت رسانی هستند. در اربعین بین هشت هزار تا حداکثر هشت هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل زائران اربعین اختصاص می‌یابد. همچنین امسال حمل و نقل ریلی به استان خوزستان و کرمانشاه افزایش پیدا خواهد کرد و حمل و نقل هوایی نیز مانند سنوات گذشته وجود دارد.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه زائران اربعین سفر خود را مدیریت کنند، گفت: یکی از دلایل این موضوع این است که  ظرفیت حمل و نقل کشور مرتب در حال تردد است و با استفاده از جی.پی.اس حرکت آنها را در مسیر رصد می کنیم، با این حال وقتی زائران در زمان بازگشت از مراسم اربعین بدون مدیریت و به یکباره وارد مرزهای ایران می شوند، در مقاطعی ظرفیت حمل و نقل ما با تعداد مسافران تطبیق نمی کند که برای این منظور نیز پیش‌بینی کردیم که اگر در شهرهای مرزی معطلی یا توقفی صورت گرفت، زائران بتوانند در مکانهایی اسکان پیدا کنند. البته تجربه سالهای گذشته نشان می دهد که مردم در چنین مواقعی حاضر به اسکان در مراکزی مانند شهر مهران که برای آنها تدارک دیده ایم، نیستند تا چندساعتی حداقل استراحت کنند و تعداد کمی از زائران از این طرح استقبال کردند.

وی اظهار کرد: زائران اباعبدالله الحسین(ع) باید در رفت و برگشت همکاری‌های لازم داشته باشند و سفرها را توزیع کنند تا مشکلاتی برای آنها به وجود نیاید.

ذوالفقاری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص پرداخت ارز به زائران اربعین، گفت: تاکنون مطلبی به عنوان پرداخت ارز در خاک عراق نهایی نشده است. در این خصوص بحثهای تخصصی داریم اما سال گذشته‌ هم اعلام کردیم که موافق پرداخت ارز در داخل عراق نیستیم، چنانچه لازم باشد و امکانی برای بانک مرکزی وجود داشته باشد، این کار در ایران انجام می شود.

وی افزود: به تمامی زائران تاکید داریم که حتما در این سفر پول به همراه داشته باشند، زائران به اعتبار  این که در داخل عراق می توانند ارز تهیه کنند، بدون ارز سفر نکند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درخصوص برنامه ریزی های انجام شده برای خدمات رسانی به زائران اربعین در مرزهای ایران و خاک عراق، اظهار کرد: خدمات‌رسانی به زائران اربعین از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه در مرزهای ایران انجام ‌می‌شود که به دلیل اینکه زائران زودتر به عراق می روند و چند روز بعد از مراسم اربعین بازمی گردند، بازه خدمات‌رسانی امسال را افزایش دادیم اما در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهرماه این خدمات ارائه خواهد شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره اقدامات انجام شده برای بازگشایی مرز خسروی نیز گفت: برای بازگشایی مرز خسروی، توافقی به صورت کتبی در تفاهم نامه بین وزرای کشور ایران و عراق امضا شده است. از روزی که این توافق نهایی شده است، ما و سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق به دنبال این هستیم که زمان بازگشایی مرز خسروی از طرف عراق اعلام شود و تا زمانی که از طرف دولت عراق رسماً بازگشایی مرز خسروی اعلام نشود، قطعا امکان تردد زوار از این مسیر، میسّر نیست.

وی با ابراز امیدواری به اینکه دولت عراق به زودی زمان افتتاح مرز خسروی را اعلام کند، افزود: دولت عراق در حال حاضر به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها و مخصوصاً تامین امنیت مرز خسروی تا بغداد است. ما به دولت عراق اعلام کردیم که هر روزی که آنها اعلام کنند ما برای بازگشایی مرز خسروی آماده هستیم. پس در حال حاضر مرز خسروی برای تردد زوار باز نیست البته حمل ونقل کالا و امکانات کمافی السابق ادامه دارد.

ذوالفقاری با بیان اینکه حذف روادید به خصوص در بازه اربعین از مطالبات زائران بود، عنوان کرد: در سفری که رئیس جمهوری کشورمان به عراق داشتند، مذاکرات بسیار فشرده‌ای با مسئولان عراق داشته‌ایم و نتیجه این شد که دولت عراق با مجانی شدن صدور روادید برای طول سال، موافقت کرد و دولت جمهوری اسلامی ایران هم متقابلاً مجانی بودن روادید را برای مردم کشور عراق اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه هرساله در بحث صدور روادید به زائران اربعین مشکلاتی داشتیم و این موضوع زمان بر بود، گفت: در این تفاهم نامه توافق شد که از اول محرم تا پایان صفر، نیازی به گرفتن روادید نیست.

ذوالفقاری در همین راستا تصریح کرد: با توجه به اینکه روادید برای رفتن به عراق حذف شده است، به تمامی زائران توصیه می‌کنیم تا در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و بیمه‌نامه به همراه خود داشته باشند و همچنین با گذرنامه‌ با اعتبار حداقل سه ماه وارد خاک عراق شوند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی زائران در سایت سامانه سماح ثبت‌نام کنند، گفت: مزایای زیادی برای زائران قرار داده شده است و مردم می توانند از طریق کافی نت‌ها، دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر وابسته به حج و زیارت و دفاتر پلیس +۱۰ در سامانه سماح ثبت نام کنند.

وی تاکید کرد: در ورود به عراق باید تمامی قوانین و مقررات رعایت شود و از بردن داروهای ممنوعه که وزارت بهداشت لیست آنها را اعلام خواهد کرد، خودداری کنند. کرایه رانندگان را پرداخت کرده و با پلیس، خدام، موکب داران و رانندگان به خوبی رفتار کنند که در همین راستا بسته آموزشی کاملی از سوی کمیته تبلیغات و صدا وسیما تهیه خواهد شد تا مردم کاملاً در جریان قوانین و مقررات کشور عراق قرار بگیرند.

وی افزود: آخرین فردی که از زائران اربعین در عراق بازداشت شده بود، چند روز پیش آزاد شد پس باید به توصیه ها دقت کرد و اطلاع رسانی جامع صورت بگیرد. تاکید همیشگی این است که زائران به صورت گروهی حرکت کنند و  فردی که آشنایی دقیق با قوانین، مسیرها و موقعیت موکبهای عراق دارد، مسئول گروه شود به این ترتیب بسیاری از مشکلات پیش نخواهد آمد.

ذوالفقاری همچنین عنوان کرد: برای ورود و خروج زائرانی که از آذربایجان، ترکیه، پاکستان و افغانستان قصد عبور از ایران برای حضور در کشور عراق در مراسم اربعین را دارند، امکانات لازم فراهم کرده‌ایم تا خدمات لازم را به راحتی دریافت کنند و برای امنیت و خدمات‌دهی در طول مسیر هم با سپاه هماهنگ کرده‌ایم تا در طول مسیر و رفت و برگشت آنها خدماتی داشته باشیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در خصوص لغو روادید برای اتباع مجاز افغانستان حاضر در ایران گفت: برای اتباع مجاز افغانستانی و همچنین اتباع عراقی که در ایران زندگی می‌کنند، در تفاهم نامه هماهنگ شد مانند زائران ایرانی، حذف روادید برایشان انجام شود و نیروی انتظامی دفترچه ای را براساس اقامت در ایران برای آنها طراحی کرده که براساس این دفترچه می توانند بدون پرداخت هزینه روادید از ایران خارج شوند.

ذوالفقاری در پایان خاطرنشان کرد: اتباع افغانستانی هر چه سریعتر برای سفر اربعین در سایت «سامانه سماح» ثبت‌نام کنند و دفترچه اقامت را دریافت کنند تا در این سفر با مشکلی مواجه نشوند.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار