پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

Thursday, 18 April , 2024

  • پنج‌شنبه / 9 جولای 2020 / 19:43
  • سرویس: اخبار ویژه
  • کد خبر: 9509
  • خبرنگار : 104

بازی با اعداد مسؤولان برای رساندن آب به بخش غیزانیه

پس از اعتراض اهالی بخش غیزانیه به معضل بی‌آبی استاندار خوزستان ابتدا وعده دو هفته و سپس وعده ۴۵ روزه را برای رساندن آب پایدار به کل روستاهای بخش غیزانیه داد اما آنچه پایدار ماند، آبرسانی تانکرهای آبرسانی گروه‌های جهادی بود.

سوم خردادماه امسال بود که  معضل بی‌آبی و عدم تحقق وعده‌های مسؤولان برای آب‌رسانی و لوله‌کشی مناسب به بخش غیزانیه سبب شد اهالی این روستا  با تجمع در مقابل بخشداری و نشستن وسط جاده اعتراض و نارضایتی خود را به وضعیت موجود نشان دهند همین حرکت سبب توجه کل رسانه‌های استان و کشور به این منطقه نفت‌خیز شد و مسؤولان را پای کار آورد.

بر همین اساس، پس از اعتراض اهالی غیزانیه به وضعیت بی‌آبی در این بخش پنجم خردادماه استاندار خوزستان بار دیگر با حضور در این منطقه گفت: ظرف دو هفته آینده آب به مشرحات و بخش غیزانیه بزرگ می‌رسد؛ همچنین شش کیلومتر از خط لوله آب فرسوده است که تا یک ماه دیگر برای تامین آب شرب پایدار تکمیل خواهد شد.

روزشمار وعده‌‌های استاندار خوزستان

دهم خردادماه امسال استاندار خوزستان نیز در جلسه پیگیری مصوبات هیئت دولت در استان با تأکید بر اینکه باید در هفته دولت جشن آبرسانی به تمامی روستاهای اهواز برپا می‌شود، گفت: مشکل فاز اول آب روستای غیزانیه طی چند روز آینده رفع خواهد شد و ۶ کیلومتر فاز دوم آن نیز تا یک ماه آینده انجام می شود، مشکل مسیر باقی مانده نیز حل خواهد شد.

سپس با گذشت دو روز از این وعده در گفت‌وگو در جمع خبرنگاران با اشاره به تکمیل فاز نخست آبرسانی به غیزانیه تا هفته آینده، اظهار کرد: فاز دوم از امروز آغاز شد و روستاهای غیزانیه بین ۴۵ تا ۵۰ روز دیگر به طور کامل آبرسانی می‌شوند.

فاز دوم طرح آبرسانی غیزانیه به  ۱۹۸  میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

این در حالی است که عادل حرباوی قائم مقام شرکت آبفا خوزستان در یازدهم خردادماه گفته بود: در فاز دوم طرح آبرسانی غیزانیه به ۱۹۸ میلیارد تومان اعتبارات نیاز داریم که تاکنون تامین نشده است.

وی افزود: در بخش غیزانیه ۷۶ میلیارد تومان در فاز اول هزینه کردیم این در حالی است که شرکت نفت فقط ۱۳ میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است، ۴٫۵ میلیارد آن از طرق صندوق توسعه ملی و مقداری از اعتبارات استانی تامین شده است.

ادعای آبفای خوزستان

نوزدهم خردادماه زمان تحقق وعده آب شرب در روستاهای مشرحات و بخش غیزانیه بزرگ توسط استاندار بود اما سایت وزارت نیرو در همان روز به نقل از صادق حقیقی‌پور مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان مدعی شد: گام نخست پروژه انتقال خط آبرسانی به روستاهای غیزانیه یک هفته زودتر از موعد به سرانجام رسید.

حقیقی پور گفت: با اتمام گام نخست این پروژه، شرکت آب و فاضلاب توانایی انتقال حداقل ۹ هزار و حداکثر ۱۷ هزار مترمکعب آب در شبانه روز از تاسیسات شیبان به ایستگاه پمپاژ صفیره را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حجم انتقال آب به غیزانیه، ۲٫۵ برابر شده است، افزود: تا پیش از اتمام فاز نخست، به دلیل فرسوده بودن خط انتقال از ۹ هزار مترمکعب آب تولیدی در تصفیه‌خانه، کمتر از سه هزار مترمکعب آب به ایستگاه پمپاژ صفیره می‌رسید.

مدیر عامل شرکت آبفا خوزستان افزود: این امر سبب می‌شد که تنها یک عدد از پمپ‌های موجود در آن ایستگاه به مدت ۱۰ ساعت در شبانه روز آب را به سمت غیزانیه پمپاژ کند و پس از آن سطح آب در مخزن صفیره به حداقل می‌رسید از این رو ناگزیر به توقف پمپاژ آب می‌شدیم.

حقیقی بیان کرد: با توسعه و بازسازی تصفیه‌خانه شیبان و اجرای ۲۴ کیلومتر خط انتقال جدید و همچنین توسعه و بازسازی ایستگاه پمپاژ صفیره در گام جدید، دیگر کمبود آب نخواهیم داشت و پمپ صفیره می‌تواند به طور ۲۴ ساعته در مدار باشد.

تردد تانکرهای آبرسانی

بر اساس این گزارش، ادعاهای رسانه‌ای استانداری خوزستان و حوزه آبفا مبنی بر تحقق وعده آب در بخش غیزانیه نه اهالی روستاهای غیزانیه را به آب شرب پایدار رساند و نه سبب شد تانکرهای آبرسانی گروه‌های جهادی و نیروهای سپاه دست از تلاش برای رساندن آب مورد نیاز مردم بخش غیزانیه بردارند.

هیچ‌کدام از روستاهای غیزانیه به آب شرب پایدار نرسید

بر همین اساس حمزه مقدم عضو شورای بخش غیزانیه در چهارم تیرماه امسال در این رابطه گفت: وضعیت آب در روستاهای بخش غیزانیه همچنان مانند گذشته است و تغییر چندانی در روند آبرسانی به روستاها صورت نگرفته به طوری که برخی از روستاها حدود دو، سه سال است که یک قطره آب را از لوله‌های خود در خانه دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: برخی از دستگاه‌ها با اعتماد به ادعای مسؤولان مبنی بر اینکه مشکل آب در روستاها مرتفع شده است، همکاری خود را در ارسال تانکرهای آب به روستاهای غیزانیه قطع کردند.

عضو شورای بخش غیزانیه وی با رد ادعای مسؤولان آبفا مبنی بر پایداری آب در ۱۲ روستای بخش غیزانیه (روستاهای صفیره، رحمانیه، ملگیت، مشرحات، عنیت، سیدهاشم، فضله، حیاویه، حفیره، گرانیه، بیوض و نزهه)، عنوان کرد: این روستاها به صورت متغییر روزانه ۴ تا ۵ ساعت آب دارند که گاهی به دلیل تعمیرات خطوط لوله و قطعی برق در تاسیات شیبان، یک روز در میان و به صورت نوبت‌بندی آب به این روستاها می‌رسد.

وی در بخشی در دیگر از صحبت‌های خود در رابطه با اظهارات مسؤولان مبنی بر اینکه ۱۸ روستای بخش غیزانیه(غیزانیه بزرگ، عوده بزرگ، نمره۳، شجیرات، ام دیای جدید، ام دیای کوچک، عوده کوچک، صحینات، چای ورشام، طویله کوچک، طویله بزرگ، طویله، طویله کواکب، طویله سید جعفر، حلوه جامع، حلوه فای، حفیره بیت علی و عین المجبل)، که از تاسیسات روستای نزهه آبرسانی می‌شوند روزانه ۱۰ ساعت آب دارند، بیان کرد: فقط چند روستا از این ۱۸ روستا، مانند روستای عوده بزرگ و غیزانه بزرگ روزانه حدود ۶ ساعت و برخی مانند روستاهای طویله کوچک و بزرگ روزنه ۴ تا ۵ ساعت آب دارند.

مقدم با تاکید بر اینکه روستاهایی که آب آن‌ها وصل می‌شود حدود یک پنجم اهالی آب را دریافت می‌کنند، افزود: تعداد زیادی از این ۱۸ روستا مانند طویله سید جعفر، طویله کواکب، طویله بزرگ، حلوه جامع، ام‌الدیای جدید و عین المجیبل به هیچ عنوان از طرح آبرسانی برخوردار نشدند.

پایداری فعالیت تانکرهای آبرسانی به جای آب لوله‌کشی

 زمان تحقق وعده استاندار خوزستان در دهم خردادماه  مبنی بر اینکه روستاهای غیزانیه بین ۴۵ تا ۵۰ روز دیگر به طور کامل آبرسانی می‌شوند بین ۱۹ تا ۲۴ تیرماه است که وضعیت موجود بخش غیزانیه نشان می‌دهد که این تانکرهای آبرسانی هستند که همچنان در بخش غیزانیه تردد می‌کنند و شرایط آبدهی به روستاها از ساعتی، نوبت‌بندی، هفتگی، قطعی مکرر و قطعی مطلق در نوسان است.

ناتوانی استان در جذب اعتبارات

از طرفی تجربه سال‌های گذشته در بحث حل معضل آب و حجم اعتباراتی که این بخش به آن نیاز دارد گویای آن است که کارگزار دولت در استان قدرت چانه‌زنی برای جذب اعتبارات برای اجرا و تکمیل پروژ‌های آبرسانی در داخل استان(شرکت‌های نفتی) و در مرکز ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، زمستان سال ۹۵ بود که استاندار خوزستان به دنبال بازدیدی که از روستاهای بخش غیزانیه داشت طی دو مصوبه مقرر شد ظرف ۳ ماه مشکل آب این روستاها حل شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار