شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

Saturday, 20 April , 2024

نگرانی از اخراج کارگران مخازن نفتی منصوری و رامشیر

وضعیت مخازن نفتی منصوری و رامشیر و احتمال تداوم روند اخراج کارگران، نگرانی‌هایی را در استان خوزستان به وجود آورده است‌.

میدان‌های نفتی منصوری و رامشیر ، دو مخزن از ۲۸  مخزنی هستند که سال ۹۷  ستاد اقتصاد مقاومتی کشور با هدف ایجاد اشتغال پایدار و توسعه مخازن نفتی همچنین افزایش ‌‌تولید نفت برای شرایط پس از تحریم مصوب و عملیاتی کرد.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته با وجود اینکه در هر کدام از این دو میدان بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شد اما فعالیت این دو میدان نفتی به یکباره متوقف شد و مدیر عامل مجموعه علت توقف فعالیت را کمبود منابع مالی به دلیل عدم پرداخت از سوی کارفرما (شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب) عنوان کرد، و افزود: به این منظور  اقدام به مذاکره با کارفرما جهت تغییر نوع قرارداد کرده است.

درخواست تعدیل نیرو در مخازن نفتی منصوری و رامشیر

پس از آن مدیرعامل شرکت اویک (پیمانکار مخزن منصوری و رامشیر) با برکناری دو مدیر پروژه و ادغام آن‌ها، رئیس هیئت مدیره وقت شرکت تامین دکل صبا را با حفظ سمت به عنوان مدیر دو پروژه ادغام شده منصوری و رامشیر معرفی کرد.

و درحکم  مدیریت به صراحت به وی ماموریت داده شده ضمن ادغام دوپروژه، طرح وبرنامه کاهش کاری و تعدیل نیروی انسانی (اخراج  نیرو)  را در پیش گیرد.

این در حالی است که این شرکت  در ۲۲ بهمن سال گذشته در تیزر تبلیغاتی خود که از صدا و سیمای مرکز خوزستان پخش شد اعلام کرد که در هر کدام از  پروژه ها تعداد ۲ هزار نفر مشغول  به کار خواهند شد.

 در ادامه سیاست تجمیع این دو پروژه، فعالیت در این پروژه‌ها تعطیل و وزارت نفت کار خود را در پروژه‌های مخزن گچساران با همان کارفرما (مناطق نفت خیز جنوب) آغاز کرد و تنها با نیروهای متخصصی که متعلق به شرکت اویک هستند در پروژه گچساران قراردادکاری بسته شد.

یک نکته:

از آنجایی که کارفرمای سه مخزن منصوری، رامشیر و گچساران شرکت مناطق نفت خیز جنوب است چه دلیلی وجود دارد که دو پروژه منصوری و رامشیر بعد از صرف هزینه‌های میلیاردی تعطیل و فعالیت پروژه دیگری در گچساران  از صفر آغاز شود.

با توجه به شرایط فعلی نیروهای، دو مخزن رامشیر و منصوری آیا وزارت نفت به دنبال ایجاد کانون بحران جدیدی در استان خوزستان همانند شرکت نیشکر هفت تپه است.

آیا وزارت نفت به جای اشتغال قصد بیکاری جوانان منطقه را دارد

حجت الاسلام معرف ، امام جمعه رامشیر در رابطه با عدم به‌کارگیری نیروی جدید در شرکت او یک و تصمیم جدید کارفرمای این پروژه مبنی بر اخراج پرسنل فعلی فرمودند: با آمدن شرکت مهندسی و صنایع نفت او یک خوشحال شدیم و امید ما به ایجاد و پایداری اشتغال جوانان بیشتر شد اما پس از مدتی شنیدیم به جای جذب نیرو می‌خواهند تعدادی از نیرو را اخراج  و مردم را مایوس کنند.

وی افزود: این دو پروژه جهت پایداری اشتغال ایجاد شده‌اند اما به نظر می‌رسد با اخراج پرسنل پیمانکاری قصد ایجاد بیکاری بیشتری در منطقه را دارند.

ادعای اخراج ۴۰۰ نیروی بومی

یکی از کارکنان در میدان نفتی منصوری می‌گوید: تعداد بالایی از کارکنان شرکت اویک و oid در این پروژه فعال بودند که از میان نیروهایی که در پروژه مشغول بودند نیروهای غیر بومی ومتعلق به خود شرکت اویک را به پروژه‌های دیگر فرستادند.

وی افزود: اما اکثر نیروهای بومی را با وجود اعتراضات مکرر  اخراج کردند و در حال حاضر پروژه به صورت کاملا تعطیل شده و شنیده شده است که مسئوولان شرکت تا چند روز  آینده مابقی کارکنان را نیز می‌خواهند اخراج کنند.

زبیدی یکی دیگر از کارکنانی است که در میدان نفتی رامشیر مشغول به کار بوده و اکنون به دلیل شرایط جدید تعدیل نیرو بیکار شده است. وی در این رابطه می‌گوید : بنده تنها پسر خانواده با ۴ خواهر و پدرو مادر پیر خود هستم که بعد از بیکاری به دلیل شرایط سخت زندگی مشغول به جمع آوری وفروش ضایعات باقی مانده از فعالیت شرکت نفت در این منطقه جهت تامین هزینه زندگی هستم.

عقب ماندن دو مخزن نفتی رامشیر و منصوری از عملیات اجرا

بررسی‌ها نشان می‌دهد طرح توسعه ۲۸ مخزن  که طبق وعده وزیر قرار بود در قالب ۲۷ بسته‌ کاری ظرف۲ سال به سرانجام برسد، نه تنها ۲۷ بسته اجرا و تکمیل نشد بلکه پیمانکاران ۶ بسته‌ای هم که به قرارداد منجر شدند ، از اجرا عقب هستند.

اما احمد محمدی مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب در اردیبهشت امسال از فعال شدن تمام بسته‌های طرح توسعه ۲۸  مخزن امسال خبر داد.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات به دست آمده شرکت اویک که پیمانکار مخزن منصوری و رامشیر است در مخزن رامشیر ۸۶  درصد و در منصوری ۷۷ درصد از اجرا عقب است.

خبرگزاری فارس در ۱۱ شهریور ۹۹ گزارشی را با عنوان «رکورد زنی در مدت زمان حفاری چاه ۱۱۹ صحت ندارد/ عقب ماندگی طرح ۲۸ مخزن از برنامه» منتشر کرد که جوابیه‌ای که مناطق نفت خیز جنوب در واکنش به خبر خبرگزاری فارس داد مطالب مطرح شده  از سوی خبرگزاری را تایید کرد.

مخازن نفتی  منصوری و رامشیر در سال ۹۶ با هدف جذب سرمایه توسط پیمانکاران طرح، افزایش تولید و از همه مهمتر ایجاد اشتغال در منطقه بود اما پیمانکاران این طرح به سادگی و با نامه وزیر نفت از آوردن سرمایه معاف و مشمول دریافت نیز شدند و عملاً به مصرف کننده بوده تبدیل شدند.

احتمال تکرار بحران کارگری در استان

ناظران معتقدند چنانچه این شرکت‌ها روند اخراج کارگران را ادامه دهند، احتمال تکرار بحران‌های کارگری وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت مهندسی وصنایع نفت(اویک) به کار فرمایی شرکت مناطق نفت خیز جنوب پیمانکار توسعه دو میدان نفتی رامشیر و منصور است.

در حال حاضر طرح ۲۸ مخزن فقط در ۶ بسته در حال اجرا است و حدود ۸۰ درصد عقب افتادگی نسبت به برنامه دارد و فرآیند اجرای سایر بسته‌های آن نیز در عمل هنوز آغاز نشده است و در بحث حفاری نیز با استناد به اطلاعات ارائه شده و عملکرد ضعیفی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار