جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

Friday, 19 April , 2024

بی مهری دولت به مسکن مهر خوزستان

با وجود گذشت بیش از یک دهه از اجرای پروژه مسکن مهر در کشور استان خوزستان همچنان از نظر مشکلات حوزه مسکن مهر در کشور رتبه اول را دارد.

اوایل سال ۹۲  بود که دولت دهم مسکن مهر را با پیشرفت ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم داد اما این تحویل و تحول در حالی صورت گرفت که دولت یازدهم اعتقادی به طرح ملی مسکن مهر نداشت.

تا آنجایی که عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی دولت در اظهاراتی در خصوص پروژه مسکن مهرگفته بود: افتخار می‌کنم در ۶۲ ماه خدمت یک واحد مسکن مهر افتتاح نکردم، همین اظهارات وزیر دولت روحانی کافی است تا بی‌تفاوتی دولت به نیاز ضروری دهک‌های پایین و کم بضاعت جامعه به ویژه جوانان به مسکن را ثابت کند تا آنجایی که  این بی توجهی سبب گرانی افسار گسیخته مسکن از سال ۹۶ تا کنون شود.

شهریور امسال مقامات ارشد دولت روحانی در حالی مدعی‌ شدند  بخش اعظم طرح مسکن مهر شهری در این دولت تکمیل شده که آمارهای رسمی دولت یازدهم نشان می‌دهد طرح مذکور با پیشرفت ۸۰ درصدی به دولت روحانی تحویل شد.

سهم خوزستان از پروژه مسکن مهر

بر اساس این گزارش، سهم استان خوزستان از پروژه مسکن مهر ۱۰۲ هزار واحد مسکونی در سطح شهرهای استان بود که از این میزان حدود ۷۷ هزار واحد تعهد اداره کل راه و شهرسازی، بخشی  شرکت نفت و حدود ۵۰ درصد به عهده تعاونی‌های مسکن مهر است.

پیشرفت ۳۰درصدی مسکن مهر ظرف ۶ سال گذشته

حسین پناهی معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره راه و شهرسازی اهواز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: از ۷۷ هزار واحد مسکن مهر، حدود ۶۰ هزار واحد به بهره برداری رسید و حدود ۱۲ هزار واحد دیگر به دلیل برخی مسائل و مشکلات برون سپاری شد.

وی  با بیان اینکه تا پایان امسال ۵ هزار واحد مسکن مهر نیز به بهره برداری می‌رسند، افزود: در حال حاضر تعهد ما در سطح استان ۵ هزار واحد است که در حال تکمیل و تحویل به متقاضیان است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره راه و شهرسازی اهواز با اشاره به تحویل ۷۰  درصد مسکن مهر بین سال‌های ۸۸ تا ۹۲ به متقاضیان گفت: ظرف ۵ تا ۶ سال گذشته حدود ۱۵ هزار واحد مسکن مهرتحویل مردم داده شد.

پناهی بیان کرد: از سال ۹۴ تا کنون حدود ۳۰ درصد از  پروژه مسکن مهر تحویل مردم داده شد و احتمال می‌رود تا پایان امسال ۱۰ درصد دیگر به بهره‌برداری برسد.

وی مهترین مشکل پروزه مسکن مهر را بحث زیر ساخت‌ها به ویژه  فاضلاب عنوان کرد، و افزود: البته در بحث زیرساخت‌ها کارهای بسیار زیادی صورت گرفت و حتی در برخی بخش‌ها تا ۹۰ درصد پیشرفت داشتیم اما همان ۱۰ درصد باقی مانده ممکن است مشکل ایجاد کند.

 بلاتکلیفی ۲ هزار واحد مسکن مهر در  حوزه نفت

اوایل امسال گروهی از اعضای مسکن مهر ۲ هزار واحدی نفت اهواز نیز طی نامه‌ای از نهادهای نظارتی، درخواست بازرسی مالی عاجل از این پروژه را کرده‌اند.

در بخشی از این نامه آمده است:

 پس از شکایت اعضا به دفتر رئیس قوه قضائیه در اواخر سال گذشته جلسه ای در شعبه دادگستری باهنر با حضور معاون دادستان اهواز تشکیل شد و شکایات متعددی هم به دادگستری اهواز شده است با اینکه تاخیر پروژه به عهده دستگاه نظارت یعنی راه و شهرسازی و بی کفایتی پیمانکار راه و شهرسازی است  اما بانک مسکن اعلام کرد جریمه اطاله زمان پروژه را از متقاضی و نه پیمانکار خواهد گرفت! و راه و شهرسازی هم در پاسخ به دلیل اطاله زمان ۱۰ ساله ساخت پروژه طبق معمول فرافکنی و دلیل‌تراشی غیر موجه کرد.

حدود ۸۰۰ خانوار که عمدتاً بی‌خانمان، مستاجر و از قشرکارگر، قراردادی، ارکان ثالث و بازنشسته هستند برخی فلج، بیمار سرطانی، جانباز و سالخورده و بعضی دیگر از جوانانی هستند که به تازگی تشکیل زندگی داده اند که در فازهای Fو G و H و … درگیر این مسئله شده‌اند و برخی فوت شده و به خانه آخرت رفتند و هنوز تکلیف خانه دنیا برای آن‌ها معلوم نشده است.

 تعداد زیادی از متقاضیان پول مسکن خود را کامل پرداخت کردند و در برخی موارد پیمانکار چند میلیون تومان بیشتر از متقاضیان گرفته است.

عدم برخورداری برخی پروژه‌های مسکن مهر از استانداردهای زندگی

فرشید پورحاجت رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان در رابطه با وضعیت مسکن مهر در خوزستان اظهار کرد: در چند سال اخیر پروژه‌هایی که اساساً مشکل داشتند مثل مسکن مهر شیرین شهر و رامین هنوز از استاندارهای زندگی برخوردار نیستند به همین دلیل مردم رغبتی برای زندگی در شهر جدید از خود نشان ندادند.

وی با بیان اینکه وضعیت مسکن مهر در خوزستان برعکس مناطق دیگر در کشور است، افزود: نباید فقط به تولید مسکن توجه کرد بلکه باید سرانه‌های عمومی آن را مدنظر داشت، در استان بر اساس استانداردها برای بحث مسکن شهری برنامه زیزی نشده است.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان با اشاره به ناتمام ماندن بسیاری از پروژه‌های زیرساختی در شهرک رامین، گفت: مسائل و مشکلات زیرساختی در پروژه مسکن مهر یکی از عوامل عمده زندگی نکردن مردم در این واحدها است.

پورحاجت بیان کرد: برای کل شهرهای استان پروژه مسکن مهر اعم از خودمالکی و غیر خودمالکی تعریف شده است اما مشکل ما در دو شهر رامین و شیرین شهر است.

وی افزود:  برخی از پروژه‌های مسکن مهر در ماهشهر نیز به سرانجام  نرسیده‌اند و بخشی از آن‌ها مشکل زیرساختی و  برخی مشکل مالکیتی دارند .

وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در استان  تعریف شده است، عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در مسکن مهر این است که برخی از آن‌ها متقاضی ندارند  و یا به دلیل مسائل حقوقی و سهل‌انگاری مسئوولان تعاونی‌های مسکن مشکل آن‌ها حل نشده است.

اظهارات متناقض دو مسئول

اصغر مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر در اردیبهشت ماه سال گذشته  گفته بود”علاوه بر این نیز تعداد ۱۷ هزار واحد مسکن مهر در سطح خوزستان فاقد متقاضی هستند که با تشکیل کارگروهی در استان و طی هماهنگی که با وزارت راه و شهرسازی می‌شود در آینده برای این خانه‌ها نیز متقاضی جذب خواهد شد” این در حالی است که این حجم از واحدهای مسکن مهر همچنان بدون متقاضی در استان هستند.

تیرماه سال گذشته یعنی دو ماه پس از اظهارات قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر، مدیر کل اداره راه و شهرسازی خوزستان در جلسه شورای مسکن استان گفت: حدود ۲۰ هزار واحد مسکن مهر در خوزستان بلاتکلیف هستند که از این تعداد حدود ۸ هزار و ۵۰۰ واحد فاقد متقاضی هستند.

خرید و فروش واحدهای مسکن مهر با قیمت آزاد

ایمان امیرسرداری رئیس اتاق تعاون اهواز  با بیان اینکه بخشی از واحدهای مسکن مهر به عهده اداره  راه و شهرسازی و یک بخش به عهده اداره تعاون است، اظهار کرد: بحث اختلافات و داوری تعاونی های مسکن مهر  و پرونده‌های مربوط به اعضا و پیمانکاران و…. به عهده ما است.

 وی با اشاره به عدم آگاهی مردم در عضویت آن‌ها در تعاونی‌های مسکن مهر، افزود: پس از افزایش قیمت مسکن در استان برخی از مدیران تعاونی‌ها، به جای تکمیل و تحویل واحدها به متقاضیان تعاونی‌ها را تبدیل به بنگاه املاک کرده و اقدام به فروش مسکن مهر با قیمت آزاد کردند.

رئیس اتاق تعاون اهواز گفت: برخی از اعضا تعاونی‌ها(متقاضیان مسکن مهر)  به دلایل مختلفی نتوانستند مابقی هزینه‌های مربوط به ملک خود را به تعاونی پرداخت کنند که مدیر تعاونی پس از سه اخطار متقاضی را  از مجموعه اخراج و ملک عضو را با چندین برابر قیمت می فروشد.

امیر سرداری افزود: مثلا سه اخطار  قانونی  به متقاضی داده می‌شود  بدون اینکه متقاضی، اتاق تعاون و دیوان عدالت اداری خبر داشته باشند این در حالی است که مدیر تعاونی پول اعضا رو گرفته  و ضمن پرداخت نکردن به پیمانکار اقدام به گرفتن حکم علیه متقاضی نیز شده است.

 وی عنوان کرد: این جریان  در مسکن مهر شهرهای اهواز، دزفول و  ماهشهر اتفاق افتاد،  قیمت واحدهای مسکن مهر افزایش پیدا کرده و چندین برابر شد و مدیر تعاونی  به دلیل عدم پرداخت اقساط آخر عضو را از تعاونی اخراج و ملک را با قیمت چند برابر فروخت.

امیر سرداری با اشاره به وجود حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تعاونی مسکن در سطح استان، عنوان کرد:  با وجود اینکه اسکلت ساختمان زده شده  است مردم نسبت به خرید ملک تمایلی ندارند چرا که صاحب ملک دیگر هزینه ای ندارد که پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه امسال حدود ۱۰۰ پرونده داوری مربوط به این مسائل داشتیم، بیان کرد: دراین قضایا دستگاه نظارتی، اداره تعاون شهرستان‌ها است اما معتقد هستم تعاونی‌ها از بدو تشکیل به درستی تشکیل نشدند چرا که اعضای برخی تعاونی‌ها از انتخابات و مجمع تعاونی خبر ندارند.

۵۰ درصد مسکن مهر تحویل متقاضیان داده نشده است

امیر سرداری گفت: متقاضیان زیادی واحدهای خود را تحویل گرفتند اما این آمار مربوط به ۵۰ درصد متقاضیان در مسکن مهر خوزستان است.

وی خطاب به  اداره مسکن و شهرسازی استان بیان کرد: این اداره اگر مسکن می‌سازد دیگر نباید اجازه تشکیل تعاونی‌ها مسکن را بدهد تشکیل تعاونی‌های مسکن مهر اشتباه بود چرا که امورات مسکن مهر دست افراد نا اهل افتاد.

امیر سرداری عنوان کرد: پیش از اجرای پروژه مسکن مهر در خوزستان اعلام کردیم که بافت خوزستان یک بافت عشایری است و سبک زندگی آپارتمانی در اینجا کمتر جا افتاده است و احداث ۱۰۰ واحد آپارتمانی با  بافت عشایری جور در نمی‌آید.

به جای مسکن مهر قطعات ۲۰۰ متری تحویل مردم دهند

امیر سرداری گفت: از همان بدو آغاز پروژه مهر اگر  به جای تشکیل تعاونی‌ها و تحویل کار دست افرادی که مدرک  و تجربه مرتبط به این کار ندارند قطعات ۱۵۰ تا ۲۰۰  متری به مردم تحویل می‌دادند تا خودِ مردم ساخت ساز کنند بهتر از این بود که بخش بزرگی  از جامعه را معطل تعاونی‌ها مسکن کنیم.

وی افزود: قطعاً در این شرایط نوسانی که اکنون در قیمت مسکن وجود دارد شکسته می‌شد اما اگر فقط تعاونی ها خانه بسازند تغییری در نوسانات قیمت مسکن، همچنین حل مشکل مسکن جامعه به وجود نمی‌آید چرا که مدیران تعاونی‌ها حدود ۸ سال درگیر ساخت و ساز هستند.

امیر سرداری با تاکید براینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد مسکن مهر هنوز تحویل مردم داده نشده است، بیان کرد: در سطح استان کلی زمین وجود دارد اگر مسئوولان می‌خواهند مردم صاحب خانه شوند زمین ویلایی تحویل مردم دهند.

وی عنوان کرد: در شهرهای بندر امام خمینی و ماهشهر ۱۱۰ هکتار  در قالب مسکن مهر آماده سازی شد که از این ۱۱۰ هکتار ۶۰ هکتار را برای فضای سبز تعریف کردند در حالی که اگر  از ۶۰ هکتار قطعات ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری به مردم داده می‌شد هم در آینده سرمایه‌ای برای مردم می‌شد و هم زمان برای ساخت و ساز این قطعات معطل کار تعاونی‌های مسکن نمی‌شد.

امیر سرداری افزود: در حاشیه شهر‌ها کلی ساخت و ساز شده است قطعاً محلی که برای ساخت مسکن مردم در نظر گرفته می‌شود بدتر از حاشیه نیست، در خوزستان کلی زمین داریم که خرید و فروش می‌شوند.

وی بیان کرد: به منظور اطلاع از وضعیت مسکن مردم  دولت از روی اطلاعات کد ملی کسانی را که مسکن ندارند را شناسایی کند و قطعاتی را در هر شهری در اختیاری مردم بگذارد.

وعده‌های از اردیبهشت تا اردیبهشت استاندار خوزستان

اردیبهشت ماه سال گذشته غلام رضا شریعتی استاندار خوزستان استاندار خوزستان با تاکید  بر تکمیل زیرساخت های مسکن مهر خوزستان گفت: ۱۰ هزار واحد جدید در هفته دولت  به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

اما به جای تحویل ۱۰ هزار واحد در اردیبهشت ماه امسال نیز بار دیگر استاندار خوزستان با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن جز سیاست‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری است، عنوان کرد: قرار است تعداد ۷  هزار و ۷۰۰ واحد را در بیست شهر استان آغاز  کنیم.

تحقیقات میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد با وجود گذشت ۴ ماه از این وعده تا کنون اتفاق خاصی در حوزه مسکن نیفتاده است.

رتبه دوم خوزستان در کشور از نظر مشکلات مسکن مهر

طبق گفته سیدمازیار حسینی معاون مسکن وزارت مسکن و شهرسازی  در مهرداد سال گذشته در وضعیت مسکن مهر باقی مانده، خوزستان پس از تهران رتبه دوم کشور را داشته و از نظر مشکلات حوزه مسکن مهر در کشور اول است.

وی با بیان اینکه  اگر مسئله مسکن مهر خوزستان برطرف شود بار سنگینی از دوش دولت برداشته می‌شود، افزود: مشکل مسکن مهر خوزستان باید امسال به هر طریق ممکن برطرف شود.

برخی از مدیران تعاونی‌ها اقدام به عضو گیری آزاد کرده بودند

  عبدالقادر احمدی معاون تعاون اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان در رابطه با وضعیت تعاونی‌های مسکن مهر در استان، اظهار کرد: اداره راه و شهرسازی استان، قرارداد مسکن مهر را در برخی شهرهای استان مانند اهواز بین پیمانکار و شهرسازی و تعاونی به صورت سه جانبه کرد به نحوی که تعاونی‌ها از کارفرما بودن ساقط شدند.

وی گفت: مسکن مهر در برخی شهرهای استان به ویژه مناطق نزدیک به شهرها موفق بود اما هر کجا نقدی در مورد مسکن مهر می‌شود عنوان می‌کنند که تعاونی‌ها موفق عمل نکردند در حالی تعاونی‌ها خط مقدم مسکن مهر بودند.

معاون تعاون اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان بیان کرد: چنانچه بخواهیم عملکرد تعاونی را بررسی کنیم باید شهر به شهر بررسی شود  و از کلی گویی پرهیز کنیم.

احمدی افزود: البته این به آن معنی نیست که در کار تعاونی‌ها اشکالاتی وجود نداشت  اما بالای ۶۰ درصد پروژه‌های مسکن مهر در تعاونی‌ها به سرانجام رسید و اگر اکنون مسائل حقوقی مسکن زیاد شده است به دلیل تورم مسکن است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات  مسکن مربوط به دستگاه‌های خدمات رسان است، عنوان کرد: مشکلات زیرساختی برخی از پروژه‌های مسکن مهر به ویژه در اهواز سبب شده اساسا مردم رغبتی برای سکونت در آن‌ها نکنند.

احمدی با اشاره به تخلفات ماده ۱۲ که در برخی تعاونی‌ها صورت گرفت، گفت: ماده ۱۲ مربوط به شرایط اختصاصی  عضویت در تعاونی‌ها است،  اداره تعاون پروژه مسکن مهر برای صنف کارگری و کارمندی تعاونی مسکن تشکیل داده است اما برخی از مدیران تعاونی‌ها اقدام به گرفتن اعضا به صورت آزاد کرده‌اند که به عنوان تخلف با آن‌ها برخورد شد.

اغلب کارشناسان مسکن معتقد هستند خانه‌های ساخته شده در طرح مسکن مهر عموماً  عموماً در شهرها بوده و  فکری برای زیر ساخت‌هایی همچون  آب و برق و گاز آن‌ها نشده است.

برخی از مالکان و متقاضیان واحدهای مسکن مهر با ابراز گلایه‌مندی از وضعیت موجود مسکن مهر  می‌گویند: این واحدها اگر چه هنوز کلید نخورده‌اند اما ظاهر آنها به گونه‌ای است که تصور می‌شود در این واحدها سالهاست سکونت صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسکن مهر از سال ۸۶ در کشور با احداث ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد آغاز شد که سهم خوزستان ۱۰۲هزار واحد بود.

هدف از اجرای طرح مسکن مهر در کشور خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد بود و دولت وقت با واگذاری قطعه زمین رایگان سعی کرد مردم را به  خانه‌سازی تشویق کند.

به گفته مسئولان استان از مجموع بیش از ۱۰۲ هزار واحد مسکن مهر خوزستان ۶۹ هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده است و از این تعداد  ۷۷ هزار خانه در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر تکمیل و یا در دست ساخت است.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار