سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

Tuesday, 16 April , 2024

  • سه‌شنبه / 27 اکتبر 2020 / 21:57
  • سرویس: اخبار ویژه
  • کد خبر: 13537
  • خبرنگار : 104

توليد نفت در اهواز ، عوارض آن درجيب شهرداري تهران

محمدرضا ايزدي گفت: همه مي دانند مديريت شهري بيش از اين زورش به نفتي ها نمي رسد در مقابل دولت فقط نمايندگان مجلس هستند كه مي توانند بايستند كه اميدواريم خلا تلاش هاي مديران استاني را، نمايندگان مجلس پر كنند و حق مردم را بگيرند.

محمدرضا ايزدي رئيس كميسيون تحقيق و بازرسي شوراي شهر اهواز  با اشاره به آلودگي اخير ايجاد شده در شهر اهواز و علت اين مهم اظهار كرد: بيشتر صنايع آلاينده در شهر اهواز جا دارند كه اين موضوع باعث مي شود بعضا شاهد آلودگي هاي جبران ناپذيري باشيم، به طور مثال در دو سال قبل اين كلانشهر آلوده ترين شهر جهان شناخته شد.
وي افزود: اولين بارش پاييزي مي تواند به نوبه اي در كاهش اين آلودگي ها تاثيرگذار باشد اما از طرفي خطرات ديگري از جمله ايجاد مشكلات تنفسي را به دنبال دارد كه نياز است مردم رعايت كنند و از خانه هايشان بيرون
نروند .

نفس مردم اهواز به شماره افتاده است

عضو شوراي شهر اهواز با اشاره به منازل مسكوني زير سايه فلرهاي نفتي و صنايع فولاد و خطراتي كه آنها را تهديد مي كنند، بيان كرد: آلودگي ناشي از صنايع آلاينده براي ساكنين در محدوده اين صنايع از جمله نفت و فولاد عواقب جبران ناپذيري را در پي دارد و براي افراد سالمند، كودكان، زنان باردار و آنان كه دچار نفس تنگي هستند بسيار خطرناك است و مي توان گفت ريه مردم ديگر پاسخگوي اين حجم از آلودگي نيست.
رئيس كميسيون تحقيق و بازرسي شوراي شهر اهواز با اشاره به مطالبات شهرداري از دستگاههاي اجرايي گفت: يكي از اين مطالبات حق آلايندگي و ارزش افزوده است كه بر اساس تبصره يك ماده ۲۸ قانون ماليات بر ارزش افزوده، واحدهاي توليدي بابت آلايندگي محيط زيستي كه ايجاد مي كنند بايد حق الايندگي را به شهرداري پرداخت نمايند.
ايزدي ادامه داد: در ماده ۱۲۳ برنامه پنجم و ششم توسعه نيز به عنوان بند قانوني به پرداخت مستقيم حق آلايندگي اشاره شده اما متاسفانه اين قانون در استان خوزستان و كلانشهر اهواز آن طور كه بايد، عملي نشده است.
وي با تاكيد بر اينكه سالانه بايد شركت نفت، ملي حفاري، صنايع فولاد، فولاد اكسين، كربن ايران و توسعه نيشكر و… مبلغ هفتصد ميلياردتومان بابت آلايندگي به شهرداري اهواز پرداخت كنند، تصريح كرد: تا قبل از شوراي پنجم بيشترين مبلغي كه توسط صنايع آلاينده به شهرداري پرداخت شده ۲۹ ميليارد تومان بود كه ما در شوراي پنجم ، مبلغ دريافتي را به ۱۱۵ ميليارد رسانده ايم اما هنوز اختلاف با رقم ۷۰۰ ميليارد تومان بسيار فاحش است.
عضو شوراي شهر اهواز در ادامه گفت: سال ۱۳۹۷ مهندس كتانباف شهردار سابق اهواز مطالبه سال ۱۳۹۳ را كه ۳۴۰ ميليارد تومان از شركت نفت و بابت عدم پرداخت، طبق قانون اگر حق آلايندگي پرداخت نشود براي سال آينده نيز علاوه بر پرداخت مبلغ تعيين شده بايد جريمه نيز پرداخت كند لذا آن سال، مبلغ حق آلايندگي با جريمه اش ۱۱۲۰ ميليارد تومان شده بود كه مي بايست تا پايان سال ۹۷ به اجرا گذاشته مي شد و از حساب نفت برداشت و به حساب شهرداري واريز مي شد که نشد .

نقش پررنگ نمايندگان مجلس در اخذ عوارض صنايع آلاينده

ايزدي بيان داشت: نقش نمايندگان در خصوص گرفتن حق مردم از سوي صنايع آلاينده بيش از همه پررنگ است، جاي سوال است چرا هيجده نماينده استان خوزستان در اين خصوص سكوت اختيار كرده اند شهرداري و شوراي شهر اهواز تا كنون با جديت تمام پيگير اخذ مطالبات خود از صنايع آلاينده بوده اند اما نياز به هم رساني ديگر مديران ارشد و نمايندگان مجلس و خبرگان است.

عوارض نفت اهواز در جيب شهرداري تهران ‌

رئيس كميسيون تحقيق و بازرسي شوراي شهر اهواز اظهار كرد: در بيان موضوع تاسف بار انعقاد قراردادهاي نفتي در تهران جاي بسي تامل است، نفت در شهر اهواز و خوزستان توليد و صادر مي شود اما قراردادها در خارج از استان منعقد مي شوند و عوارض آن در جيب شهرداري تهران مي رود.ايزدي افزود: شاهد آن هستيم كه در خوزستان مسئولان استان بلعكس عمل مي كنند و تمام زحمات ديگران را به هدر مي دهند، همه مي دانند مديريت شهري بيش از اين زورش نمي رسد،در مقابل دولت فقط نمايندگان مجلس هستند كه مي توانند بايستند كه اميدواريم خلا تلاش هاي مديران استاني را نمايندگان مجلس پر كنند و حق مردم را بگيرند.
وي با اشاره به وجود بيش از ۲۳۰ حلقه چاه نفت در اهواز، گفت: شركت نفت از سال ۹۳ تا كنون به مدت هفت سال، به شهرداري هاي استان بدهكار است حالا اين پول را با جرائمش ضرب و بعد جمع كنيد، ببينيد چه مبلغي مي شود، اين پول، خوزستان را در رفع محرومیت زير و رو مي كند كه اميدواريم در اين مورد حسن نيت نشان داده شود.
عضو شوراي شهر اهواز ادامه داد: اگر صنايع آلاينده در پرداخت عوارض به شهرداري اهواز كوتاهي نكنند قطعا شهرداري اهواز مي تواند با ايجاد طرح و راهكارهاي مناسب در كاهش آلودگي ها نقش موثري داشته باشد، شهرداري اهواز با ايجاد فضاي سبز و امكانات رفاهي و تفريحي مي تواند در اين خصوص نقش خود را به بهترين نحو ايفا كند، اما چه بايد كرد وقتي گوش شنوايي نيست.

همكاري همه جانبه نياز اصلي استان در رفع معضلات

رئيس كميسيون تحقيق و بازرسي شوراي شهر اهواز گفت: اگر چه اخيرا وزير نفت اعلام كرده است براي كاهش آلودگي ناشي از فلرهاي نفتي در صدديم راهكاري ارائه دهيم تا بتوانيم آن را به سوخت ديگري تبديل كنيم و از اين آلايندگي جلوگيري به عمل آوريم اما باز هم نياز به همكاري از سوي همه مسئولين استاني است.
ايزدي ضمن تاكيد بر همكاري همه جانبه در استان خوزستان از سوي مسئولين بيان كرد: يكي از عوامل عقب ماندگي كلانشهر اهواز و دريافت نكردن حق آلايندگي از سوي صنايع آلاينده را مي توان به نبود همكاري و انسجام ميان نمايندگان، شورا، شهرداري و مديران دستگاههاي اجرايي ربط داد، اميد كه اين با ايجاد اتحاد بتوان آنچه كه حق مردم اين استان است را ادا كرد.
وي افزود: اگر سلامتي مردم خوزستان براي مسئولين و ما مهم است بايد طوري عمل كنيم كه مردم هر روز خاك سياه ناشي از سرب و كربن صنايع آلاينده را از حياط خانه هايشان جارو نكنند و بتوانند آسوده نفس بكشند، تحقق اين امر نياز به جابجايي صنايع دارد.

مردم خوزستان زير چكمه هاي اختلافات له شده اند

عضو شوراي شهر اهواز بيان كرد: مردم خوزستان زير چكمه هاي اختلافات ميان نمايندگان و متوليان امر، له مي شوند، بايد در رفع اختلافات بيش از پيش تلاش كرد تا كمتر به مردم در شرايط دشوار اقتصادي امروز لطمه وارد شود. اگر احساس مسئوليتمان بيشتر شود قطعا اين مهم نيز از بين خواهد رفت.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار