پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

Thursday, 28 March , 2024

  • چهارشنبه / 28 اکتبر 2020 / 19:21
  • سرویس: اخبار ویژه
  • کد خبر: 13591
  • خبرنگار : 104

آلودگی اهواز، “در رو” ندارد

در نیمه فصل پاییز و با توجه به تاخیر در بارش نزولات جوی، این روزها هوای اهواز گرفته است؛ دم شرجی و آلودگی صنایع و ایستایی هوا، رنگ آسمان اهواز را خاکستری کرده و نفس‌ها در سینه حبس شده است.

چند روزی می‌شود که هوای شهرهای صنعتی خوزستان و به ویژه اهواز آلوده است و به شرایط سخت کرونایی و استفاده از ماسک، خارش گلو و احساس خفگی هم افزوده شده که نشان از آلودگی شدید هوای اهواز دارد.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در اطلاعیه‌ای از شهروندان شهرهای صنعتی خوزستان خواسته است که به دلیل آلودگی هوا از منزل خارج نشوند.

هر چند در روزهای گذشته صحبت تعطیلی ادارت اهواز و شهرهای صنعتی خوزستان مطرح شد، اما امید بن‌عباس مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفته است که وضعیت آلاینده‌ها روزانه توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان پایش می‌شود و طبق گزارش‌های داده شده، تاکنون وضعیت آلودگی اهواز و خوزستان به گونه‌ای نبوده که نیازمند تعطیلی باشد.

از سوی دیگر، کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به سکون و رطوبت جو در روزهای اخیر می‌گوید که فعالیت صنایعی مانند شرکت نیشکر و صنایع جانبی آن، شرکت فولاد، نفت و گاز در کنار این شرایط آب و هوایی قرار گرفته‌اند و هوای اهواز را آلوده کرده‌اند.

علیرضا آذریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آلودگی این روزهای اهواز، اظهار کرد: منابع مختلف آلاینده هوا در اهواز وجود دارد؛ در روزهای اخیر حالت سکون، ایستایی و رطوبت جو موجب شده تمام آلاینده‌ها در لایه‌های پایینی جو متمرکز شوند و در رویی نداشته باشند. این مساله موجب شده که آلاینده‌ها نمود بیشتری داشته باشند و این روزها در اهواز با چشم دیده می‌شوند.

وی افزود: فعالیت صنایعی مانند شرکت نیشکر و صنایع جانبی آن، شرکت فولاد، نفت و گاز در کنار این شرایط آب و هوایی قرار گرفته‌اند و هوای اهواز را آلوده کرده‌اند. در حال حاضر فصل آتش زدن کاه و کلش مزارع نیشکر است و گاه دود سیاه رنگی که از مزارع انتشار می‌یابد قابل رؤیت است. گرد و خاک ناشی از فعالیت صنابع مانند آجرسازی نیز وجود دارد.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: همیشه این آلاینده‌ها وجود داشته اما اکنون به دلیل وضعیت جوی قابل رؤیت هستند.

آذریان با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر سایت صفیره (محل دفن زباله اهواز) و تاثیر آن در آلودگی‌های اهواز، بیان کرد: در یکی دو سال اخیر یکی از معضلات اهواز، آتش‌سوزی این سایت بوده و عملا اهواز را درگیر کرده است. در شرق اهواز دیگر جایی برای آلودگی آتش‌سوزی صفیره وجود ندارد زیرا تمام بار آلودگی در جنوب شرق اهواز وجود دارد و اگر در کنار دیگر آلاینده‌ها، سایت صفیره هم دچار حریق شود، منطقه مشکل‌دار و آلوده خواهد شد.

وی افزود: آتش‌سوزی کاه و کلش مزارع نیشکر در کنار آلایندگی ناشی از فعالیت صنایع می‌تواند بیشترین منبع آلودگی این روزها باشند. این آلاینده‌ها، ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون هستند.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: طبق پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی، در اکثر نقاط خوزستان به ویژه در مناطق شمالی ابرناکی و رطوبت تا آخر هفته ادامه دارد و تا زمانی که این شرایط وجود دارد، انتظار می‌رود آلودگی هوا نیز تداوم داشته باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار