پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

Thursday, 28 March , 2024

  • چهارشنبه / 28 اکتبر 2020 / 14:40
  • سرویس: اخبار ویژه
  • کد خبر: 13571
  • خبرنگار : 104

تاکید بر خودداری از خروج از منزل هنگام وارونگی هوا

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی در خصوص وارونگی هوا، توضیحاتی ارائه داد.

دکتر شکراله سلمان‌زاده صبح امروز (۷ آبان‌ماه) در پی اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر وارونگی هوا و افزایش میزان آلودگی آن ناشی از آلاینده‌ها در خوزستان به ویژه در شهرهای صنعتی اظهار کرد: در چنین شرایطی شهروندان سعی کنند حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند و در و پنجره‌ها را بسته نگه دارند چرا که وضعیت هوا به شدت خطرناک است.

به گزارش ایسنا به نقل از وبدا آبادان، وی افزود: زنان باردار، سالمندان، بیماران قلبی – عروقی، بیماران ریوی و سایر بیماران به خصوص بیمارانی که مشکل تنفسی دارند و کودکان به دلیل اینکه ساختار دستگاه تنفسی آنان به طور کامل تکامل نیافته در مواجهه با هوای آلوده به ویژه با غلظت بالای ذرات معلق دچار مشکل تنفسی می‌شوند، به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند.

سلمان‌زاده گفت: ورزشکاران و عموم مردم باید از فعالیت‌های ورزشی در روزهای آلوده خودداری کنند زیرا با افزایش حرکت، بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و تنفس در هوای آلوده علاوه بر انباشت ذرات معلق در ریه، روند اکسیژن‌رسانی کافی در خون و بافت‌ها را نیز مختل می‌کند.

وی تاکید کرد: افرادی که بیشترین زمان مواجهه با آلودگی هوا را دارند از جمله ماموران راهنمایی و رانندگی، نیروهای اورژانس و هلال احمر و همچنین کودکان و افراد سالخورده باید از ماسک مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: توصیه می‌شود شهروندان در شرایطی که هوا آلوده است از مایعات به خصوص مایعات گرم، شیر کم‌چرب، میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنند، زیرا نوشیدن مایعات مکانیزم ریه را تسهیل می‌کند و از طریق خلط از ورود آلودگی به ریه جلوگیری و سلامت فرد را تامین می‌کند.

وی افزود: شهروندان در صورتی که بر اثر آلودگی هوا دچار عطسه و سرفه شدند، از آن جلوگیری نکنند، از داروهای ضد سرفه نیز استفاده نکنند زیرا عطسه و سرفه در مواقع آلودگی هوا به عنوان یک واکنش دفاعی عمل کرده و برای سلامتی فرد مفید است. غرغره کردن مداوم آب نمک نیز بسیار مفید است.

سلمان‌زاده به همه افراد به خصوص افرادی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی هستند توصیه کرد در صورت بروز مشکلات تنفسی به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود مراجعه و توصیه‌های بهداشتی و پیشگیرانه مرتبط را بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی و زیرنظر پزشک دریافت کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار