پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

Thursday, 28 March , 2024

  • چهارشنبه / 6 ژانویه 2021 / 12:26
  • سرویس: تیتر اول
  • کد خبر: 15422
  • خبرنگار : 104

وقتی آبی از صمت خوزستان گرم نمی‌شود/فروش زوری روغن با اجناس دیگر

در هفته‌های اخیر شاهد قحطی روغن خوراکی یا در صورت موجود بودن، فروش آن مشروط به خرید کالاهای دیگر، در سطح فروشگاه‌های مواد غذایی خوزستان بوده و در این خصوص اقدام درمان‌کننده‌ای هم از سازمان‌ صمت و دیگر مراجع ذی‌ربط ندیده‌ایم.

در هفته‌های اخیر شاهد قحطی روغن خوراکی یا در صورت موجود بودن، فروش آن مشروط به خرید کالاهای دیگر، در سطح فروشگاه‌های مواد غذایی خوزستان بوده و در این خصوص اقدام درمان‌کننده‌ای هم از سازمان‌های ذیربط ندیده‌ایم.

البته این مسئله در بسیاری از استان‌های کشور رخ داده است اما شدت آن طبق بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس در خوزستان بیشتر بوده و مردم از این وضعیت به ستوه آمده‌اند.

۱۰۰ میلیون روغن در برابر ۱۰۰ میلیون اجناس دیگر

در همین رابطه یکی از بنکداران با سابقه می‌گوید: در روزهای گذشته حدود ۱۰۰ میلیون تومان روغن خوراکی سفارش دادم. بعد از ثبت سفارش، طرف حساب من مبلغ ۲۰۰ میلیون فاکتور صادر کرد.

وی اظهار می‌کند: وقتی علت را پرسیدم گفتند باید ۱۰۰ میلیون تومان دیگر اجناس غیره خریداری کنی تا بتوانیم روغن به تو بدهیم.

این بنکدار شدیداً از این موضوع گلایه‌مند بوده و می‌گوید مردم چه گناهی کرده‌اند که باید برای خرید روغن هم دچار مشکل شوند. ما هم چاره‌ای جزء فروش دیگر محصولات همراه روغن نداریم.

فروش روغن به شرط خرید تن ماهی و برنج

همچنین یکی دیگر از فروشندگان عمده محصولات غذایی می‌گوید: بنده در این مدت اخیر سه مرتبه روغن خریده‌ام که با شرایط سختی بوده است. مثلاً روغن خوراکی را همراه با تن ماهی، کیسه زباله، کیسه برنج ایرانی و… به من می‌فروشند.

وی می‌افزاید: من مغازه‌دار با بار اضافه تحمیلی چه کنم؟ من هم خرید اجناس اضافه را شرط فروش روغن برای مشتری قرار بدهم؟

وی بیان می‌کند: بعضی مغازه‌دارها هم روغن را به تنهایی ولی چندین برابر  گران‌تر می‌فروشند.

برای حفظ آبرو روغن نمی‌آورم

یکی دیگر فروشندگان جزء مواد غذایی هم می‌گوید: بنکداران و توزیع‌کنندگان روغن مسئله را بین خودشان حل می‌کنند اما ما فروشندگان خرد و مردم درگیر موضوع هستیم.

وی می‌افزاید: بنده هم تصمیم گرفتم برای اینکه آبرویم بین مردم نرود، فعلاً روغن نیاورده و نمی‌فروشم تا ببینیم این موضوع چه زمانی از سوی مسئولان حل می‌شود؟

هیچ استانی به اندازه خوزستان مشکل روغن ندارد

شهروندی دیگر که خبرنگار فارس را در حال گفت‌وگو با مغازه‌داران می‌بیند، به میان بحث آمده و می‌گوید: بنا به شغلی که دارم مرتباً در استان‌های دیگر رفت و آمد دارم. هیچ نقطه‌ای مانند خوزستان ندیدم که این اندازه دچار مشکل در تامین روغن خوراکی باشد.

وی ابراز می‌کند: چه خبر شده که روغن قحط شده؟ مگر سیل آمده یا راه‌های ارتباطی بسته شده‌اند؟ به نظر بنده تنها کم‌کاری مسوولان و خصوصاً مدیران بازرگانی و صمت باعث این بحران شده است.

کمبود روغن معضل جدی مردم خوزستان

اما در روزهای گذشته نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی فوری مسوولان به وضعیت کمبود روغن خوراکی در شهرهای مختلف استان خوزستان شد.

جلیل مختار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت صمت باید به وضعیت تاسف انگیز کمبود روغن خوراکی مورد نیاز مردم رسیدگی کند و پاسخگوی وضعیت فعلی باشد.

وی افزود: کمبود روغن به یک معضل جدی برای مردم خوزستان تبدیل شده و باعث شکل‌گیری صف‌های طولانی و به خطر افتادن سلامت مردم در این شرایط خاص کرونایی شده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی گزارشات مردمی در خصوص الزام کردن مردم به خرید اقلامی در کنار روغن، تاکید کرد: طبق ماده ۶۴ قانون نظام صنفی، فروش اجباری جرم است و تعزیرات حکومتی بایستی در این زمینه قاطعانه برخورد کند.

مختار تصریح کرد: انتظار جدی داریم استانداری خوزستان و مسوولان مربوطه هر چه سریعتر موضوع کمبود روغن مورد نیاز مردم در بازار و شبکه توزیع را رسیدگی و با عاملان شرایط پیش آمده برخورد کنند.

عدم پاسخگویی مدیرکل صمت

برای پیگیری بیشتر مسئله خبرنگار ما در روزهای اخیر چندین بار سعی کرده بود با مدیرکل صمت تماس بگیرد که متاسفانه این مقام مسوول پاسخگو نبود. این در حالیست که وی به عنوان شخص اول مسوول در این موضوع تاکنون هیچ اظهار نظری نداشته و معاونین این اداره کل به بیان برخی دلایل و توجیه‌ها بسنده کرده‌اند.

تذکر استاندار خوزستان به مدیرکل سازمان صمت برای پاسخگویی به رسانه‌ها

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در خصوص عدم پاسخگویی برخی از مدیران استان مانند سکوت چندین ماهه مدیر عامل صمت به اصحاب رسانه افزود: توصیه می‌کنم که کلیه مدیران پاسخگوی اصحاب رسانه باشند، به مدیر عامل صمت استان خوزستان نیز تذکر می‌دهم که باید پاسخگوی همه رسانه‌ها باشد.

فروش اجباری روغن با کالاهای دیگر تخلف است

در ادامه بررسی‌های خبرنگار فارس، مصاحبه‌ای تحت عنوان «کمبود روغن داریم/فروش اجباری روغن با کالاهای دیگر تخلف است» از رئیس اداره بازرسی سازمان صمت خوزستان منتشر شده بود که در آن گفت: سهمیه تخصیصی به خوزستان میان فروشگاه‌ها توزیع می‌شود اما در واقع با مشکل کمبود روغن مواجه هستیم.

بهرام جباری اظهار کرد: هر میزان روغنی که دریافت می‌شود بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بنکداران و واحدهای دارای پروانه کسب توزیع می‌شود اما در واقعیت باید اعلام نمود که با کمبود روغن مواجه هستیم. این وضعیت فقط حاکم بر استان خوزستان نیست و سایر استان‌ها نیز با این مشکل مواجه هستند.

وی با اشاره به این‌که سازمان صنعت وظیفه نظارت بر فروش محصولات دارد، گفت: فروش اجباری دیگر کالاها با روغن توسط برخی از فروشگاه‌ها کاملاً تخلف محسوب می‌شود و تابحال ۱۵ پرونده پیرامون این موضوع تشکیل و با متخلفین برابر قانون برخورد می‌شود.

مواد اولیه روغن خوراکی به میزان کافی وارد کشور نمی‌شود

خبر دیگری که در خبرگزاری فارس منتشر شده بود گفت‌وگویی با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با عنوان «مواد اولیه روغن خوراکی به میزان کافی وارد کشور نمی‌شود» بوده که در آن سید نورالله حسن‌زاده گفت: شرکت‌های وارداتی به میزان کافی مواد اولیه روغن را وارد نمی‌کنند که همین امر موجب کمبود روغن در کشور شده است.

شرکت‌های وارد کننده مواد اولیه روغن خام مدعی هستند که ارز به میزان کافی دریافت نکردند و موفق به خرید مواد اولیه به اندازه متناسب نشدند ازاین‌رو مشکل کمبود روغن متوجه سراسر کشور است.

وی افزود: سهمیه تولیدی کارخانه روغن گلستان ساعی دزفول یک‌هزار تن است اما در دوره گذشته که بحث کمبود روغن مطرح شد سه هزار تن روغن تولید و در سطح استان توزیع نمود همچنین از سایر کارخانه‌های تولیدی دیگر استان‌ها روغن وارد خوزستان می‌شد.

به دلایل مختلفی با کمبود مواجه می‌شویم

حسن‌زاده تصریح کرد: علاوه بر کارخانه روغن ساعی، کارخانه‌های روغن کشی که دانه‌های روغن را تبدیل به روغن می‌کنند در استان وجود دارد همچنین بنکداران از دیگر کارخانه‌های کشور نیز سهمیه‌ روغن خریداری می‌کنند اما به دلایل مختلفی با کمبود مواجه می‌شویم.

دو کارخانه موجود در خوزستان ظرفیت تامین روغن مورد نیاز استان را ندارند

معاون بازرگانی و اقتصادی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز اخیراً گفت: دو کارخانه تولید روغن در خوزستان وجود دارد که ظرفیت تامین روغن مورد نیاز استان را ندارند.

رحمان ناصریان اظهار کرد: بر اساس سهمیه‌ای که از مرکز دریافت می‌کنیم اقدام به جذب و توزیع روغن در سطح استان می‌کنیم همچنین دو کارخانه تولید روغن در خوزستان ظرفیت تامین روغن مورد نیاز استان را ندارند.

وی افزود: متاسفانه با یک کاهش وارداتی نسبت به سال قبل روبه‌رو هستیم که این امر موجب شده تا میزان روغن خامی که باید به تمام کارخانه‌های کشور برسد کم شود.

دستگاه قضایی ورود می‌کند؟

به نظر می‌رسد ماهیت وجودی دستگاهی مانند اداره کل صنعت، معدن، و تجارت برای مدیریت و حل بحران و مشکل در چنین مواقعی است و الا در شرایط عادی بازار شاید انجام امور کار روتین باشد.

اما در خصوص مشکلات موجود در مورد کمبود یا گرانی یا سایر موضوعات مرتبط به روغن خوراکی در سطح خوزستان، مسائل و کم‌کاری‌های مسوولان و دستگاه‌های مربوطه جای سیستم قضایی خالی به نظر می‌رسد. انتظار مردم از دستگاه قضایی و دادگستری و دادستانی استان خوزستان پیگیری ترک فعل ارگان‌های ذیربط در این مسئله و برخورد با اهمال‌کاری‌های احتمالی است.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار