جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

Friday, 19 April , 2024

ناگفته های رئیسی از واکسیناسیون ۵۴ میلیون ایرانی تا سال ۱۴۰۰ و کرونای انگلیسی

شفاف ترین آمارهای کرونا در ایران، وضعیت مبتلایان و فوتیهای ناشی از کرونای انگلیسی در کشور، کاهش رعایت پروتکلها و شیب تند بیماری در خوزستان، احتمال خیز چهارم کرونا و پیش بینی ۲ سناریو برای بیمارستانها، شروط اجازه سفر در نوروز،بی عدالتی در مصرف واکسن کرونا در دنیا، پیش بینی تزریق واکسن برای ۵۴میلیون ایرانی تا پایان ۱۴۰۰ و زمان دسترسی به واکسنهای ایرانی از جمله مباحثی است که دکتر علیرضا رییسی – معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتوگوی تفصیلی با ایسنا، به تشریح آن پرداخت.

وضعیت محدودیت تردد شبانه در نوروز
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درباره محدویت تردد ۹ شب تا ۳صبح در نوروز نیز به ایسنا گفت: اعمال این محدودیت به دلیل پیشگیری از انتشار بیماری صورت گرفته است و ویروس عید و غیر از عید نمی‌شناسد و به نظر من به عنوان یک کارشناس قطعا باید محدودیت تردد در عید هم اعمال شود؛ هرچند که این موضوع هم باید برای تصمیم‌گیری نهایی در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شود.

وی افزود: امسال باید دید و بازدیدهای نوروزی را بسیار محدود برگزار کنیم. بویژه درمورد سالمندان باید به شدت مراقبت‌های خود را افزایش دهیم‌، توصیه اول ما دید و بازدید مجازی و تلفنی با این بزرگان است؛ اما اگر هم قرار است به خانه آنها برویم بهتر است در فضای باز دیدار صورت گیرد، اگر این امکان فراهم نبود باید با داشتن ماسک، در کوتاه ترین زمان ممکن و رعایت تهویه مناسب از آنها دیدار کنیم؛ زیرا جوانان ممکن است ناقل بی‌علامت بیماری باشند و عوارض جبران ناپذیری ناخواسته به پدربزرگ یا مادربزرگ خود وارد کنند.

وزارت بهداشت از محل جرایم کرونا چقدر دریافت کرده است؟
رییسی درباره دریافتی وزارت بهداشت از مبالغ جریمه‌های تردد ۹ شب تا ۳ صبح و تردد به استان‌های ممنوعه، تاکید کرد: تاکنون بیش از ۸ یا ۹ میلیون جریمه صورت گرفته است ولی وزارت بهداشت حتی یک ریال هم از محل این جریمه‌ها دریافتی نخواهد داشت. این موضوع هم به توافقی برمیگردد که در ستاد ملی مقابله با کرونا به شکل مکتوب قید کردیم. وزارت بهداشت به دنبال وضع جریمه برای درآمد زایی نیست بلکه می‌خواهیم با این محدودیت‌ها از بار بیماری بکاهیم و آن را عاملی بازدارنده برای پروتکل شکنان می‌دانیم. بر اساس گزارش نیروی انتظامی تاکنون تنها ۲.۵ درصد از کل این جرایم وصول شده است. جریمه‌ها به خزانه واریز شده و سپس درمورد آن تصمیم‌گیری می‌شود اما قطعا وزارت بهداشت از این محل مبلغی دریافت نخواهد داشت.

پاساژگردی ممنوع
حتی یک لحظه هم نباید ماسک را درآورد
وی درباره خریدهای نوروزی و شلوغی بازارها و فعالیت دستفروشان در شرایط کرونا اظهار کرد: جلسه‌ای در کمیته امنیتی_اجتماعی ستاد مقابله با کرونا برگزار کردیم که وظیفه ساماندهی دستفروشان به شهرداری‌ها محول شد. البته ما می‌دانیم خیلی از مشاغل در کشور در همین یک ماه منتهی به عید درآمد یک سال را کسب می‌کنند و این موضوع دغدغه جدی ما است. در کنار اهمیت معیشت مردم، سلامت آنها بسیار مهم‌تر است. گاهی مادر خانواده می‌خواهد خرید کند اما کل اعضای خانواده را با خود همراه می‌کند و پاساژگردی انجام می‌دهند که توصیه می‌کنیم حضور این‌چنینی در پاساژها و مراکز خرید نداشته باشند، اگر هم خرید ضروی دارند، از قبل بدانند قرار است چه چیزی بخرند و خرید را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند یا از بستر خرید اینترنتی استفاده کنند تا ترددهای خود را کاهش دهند. نداشتن ماسک، پایین دادن ماسک و یا استفاده نامناسب از ماسک می‌تواند عاملی برای انتشار بیماری باشد. پس هنگام خرید و در اماکن پر رفت و آمد حتی یک لحظه هم نباید ماسک را درآورد.

اولویتهای واکسیناسیون کرونا
رئیسی همچنین در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای تامین واکسن کرونا، تصریح کرد: در مرحله اول واردات و توزیع ۱۰ هزار دوز واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه صورت گرفت که به کادر درمان شاغل در آی‌سی‌یوهای مرجع کرونا در کشور تزریق شد. در مرحله دوم ۱۰۰ هزار دوز دیگر واکسن «اسپوتنیک وی» ۵ اسفند ماه توزیع شد و در اختیار باقی‌مانده شاغلان در ICU، افراد شاغل در بخش بستری کرونا، افراد شاغل در اورژانس کرونا، پرسنل اورژانس که بیماران مبتلا به کرونا را جابجا می‌کنند، افراد شاغل در آزمایشگاه کرونا، افراد شاغل در مراکز نمونه‌گیری کرونا، افراد شاغل در مراکز منتخب کرونا قرار خواهد گرفت. موارد ذکر شده شامل بیمارستان‌های دولتی، بیمارستان‌های خصوصی فعال در کرونا، بیمارستان‌های نظامی و انتظامی، بیمارستان‌های تامین اجتماعی و بیمارستان‌های شرکت نفت فعال در کرونا می‌شود. گروه بعدی پس از کادر درمان که در اولویت دریافت واکسن هستند شامل خانه سالمندان، مراکز نگه‌داری بیماران مزمن و روانی، جانبازان بالای ۵۰ درصد و تنفسی و غسالان هستند. تاکنون همه افرادی که از کادر درمان واکسن دریافت کردند به شکل انتخابی این کار را انجام دادند و اگر فردی مایل به دریافت واکسن نبوده است، اجباری برای او درنظر نگرفتیم.

زمان تزریق دوز دوم واکسن کرونا
وی افزود: دوز دوم واکسن‌ها معمولا سه تا چهار هفته پس از تزریق اول انجام می‌شود، دوز دوم ۱۰ هزار واکسن اولی که تزریق شد، دپو شده است و دوز دوم ۱۰۰ هزارتایی که اخیرا به دستمان رسیده هفته آینده به کشور می‌آید تا در موعد مقرر به افراد تزریق شود.

محموله ۲۵۰هزار دوزی واکسن “سینوفارم” در راه است
وی درباره محموله بعدی واکسن کرونای وارداتی، بیان کرد: محموله بعدی ۲۵۰ هزار دوز واکسن «سینوفارم»  چین است که مورد تایید بوده و آن را برای گروه درمان شاغل در مطب‌ها شامل متخصصان عفونی، داخلی و… استفاده می‌کنیم. سپس باقی مانده افرادی که جانبازی کمتری دارند و افراد شاغل در زندان‌ها، سربازخانه‌ها و قسمتی از افراد سالمند را واکسینه می‌کنیم. دسته بندی افراد سالمند برای ما به این شکل است که بالای ۸۰ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال، ۶۴ تا ۷۰ سال و گروه بعدی اولویت‌دار افراد دارای بیماری مزمن ۱۶ تا ۶۴ سال هستند. سالمندان ساکن در منازل خودشان از طریق شبکه بهداشتی و بستر پرونده الکترونیک سلامت شناسایی می‌شوند البته در عین حال این امکان را هم درنظر گرفته‌ایم تا اگر نام فردی در سیستم ثبت نبود با ارسال یک پیامک اقدام به ثبت‌نام در سیستم کنند.

دریافت ۴.۲ میلیون دوز واکسن “آسترازنیکا” در اواخر اسفند و اولین فروردین
رئیسی تاکید کرد: واکسن بعدی که اواخر اسفند یا در فروردین ۱۴۰۰ به دستمان می‌رسد ۴.۲ میلیون دوز واکسن « آسترازنیکا» است که از طریق سبد کووکس به دستمان می‌رسد که حجم مناسبی دارد و عمده افراد سالمند و بیماران زمینه‌ای را با آن واکسینه خواهیم کرد. در مجموع قرار است ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن از سبد کووکس به دست ما برسد.

پیش بینی واکسیناسیون ۵۴میلیون ایرانی تا پایان ۱۴۰۰
وی درخصوص اقداماتی که پیرامون تولید واکسن کرونا در کشور صورت گرفته است نیز به ایسنا گفت: واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور و کشور کوبا در اواخر اسفندماه فاز سوم خود را آغاز خواهد کرد و از اردیبهشت‌ماه کم‌کم واکسن‌های داخلی به دستمان می‌رسد. در ابتدا واکسن انستیتو پاستور به دستمان می‌رسد و سپس از اواخر خرداد ماه واکسن  «کووبرکت» با حجم زیاد به دستمان می‌رسد. خوشبختانه قدرت تولید واکسن بنیاد برکت تا ماهانه ۱۵ میلیون دوز خواهد بود که ظرف ۴ ماه به ما امکان می‌دهد ۶۰ میلیون دوز واکسن تزریق کنیم. به همین دلیل است که امیدواریم تا پایان ۱۴۰۰ حدود ۵۴ تا ۵۰ میلیون نفر را واکسینه کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره فرایند توزیع واکسن کرونا، گفت: مجموع نیاز واکسن در هر منطقه را جمع می‌کنیم و تعداد به دست آمده را با لیست مشخص به دانشگاه علوم پزشکی ارائه می‌کنیم.

امکان خروج حتی یک واکسن از چرخه رسمی نیست
پوکه‌های خالی واکسن هم رصد می شوند
وی درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای جلوگیری از نشت واکسن‌های کرونا به بازار سیاه، تصریح کرد: توزیع واکسن از طریق شبکه بهداشتی صورت خواهد گرفت. زمانی که واکسن به کشور می‌رسد بلافاصله برچسب‌گذاری می‌شود ‌ و با کد منحصر به فرد خودشان در سامانه تی‌تک ثبت می‌شوند، سپس هنگام توزیع هر کد از واکسن با کد ملی فرد دریافت کننده منطبق می‌شود و در سامانه‌ تی‌تک این کد می‌سوزد. بنابراین امکان ندارد حتی یک واکسن از چرخه ذکر شده خارج شود؛ این در حالی است که تزریق واکسن در پرونده خانوار افراد در شبکه بهداشتی هم قید می‌شود. اگر احیانا واکسنی از چرخه خارج شود ما قدرت پیگیری آن که در کدام استان، شهر یا روستا رفته است را داریم. از طرفی حتی برای پوکه‌های خالی واکسن کرونا نیز فرایند مخصوص امحا داریم و این موضوع هم توسط ما رصد می‌شود.

رییسی درباره جزئیات تولید واکسن کرونا انستیتو رازی و وزارت دفاع، بیان کرد: واکسن انستیتو رازی مجوز فاز اول انسانی را دریافت کرده است. این واکسن برخلاف سایر واکسن‌ها ۳ دوز دارد، دو دوز عضلانی و یک دوز استنشاقی است. نوع واکسن وزارت دفاع هم تجربه شده است و در شرف اخذ مجوز کارآزمایی بالینی است، این واکسن هم به شکل دو دوز تزریقی ارائه خواهد شد. در میان واکسن‌های ایرانی کرونا به ترتیب اول واکسن پاستور، سپس واکسن « کوو برکت»، پس از آن واکسن وزارت دفاع و در نهایت واکسن رازی به دستمان خواهد رسید.

وی افزود: یکی از مشکلات در حوزه واکسن‌سازی قسمت تولید آن است، الان واکسن «اسپوتنیک وی» از واکسن‌های بسیار خوب است و ۱۰ کشور اروپایی متقاضی خرید آن هستند ولی خط تولید روسیه محدود است. بنابراین در حال انعقاد قرارداد با برخی کشورها از جمله ایران هستند که خط تولید کشورها را در اختیار بگیرند و واکسن را تحت لیسانس خودشان تولید کنند.

امیدواری برای واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰هزار فرد بسیار پرخطر در کشور تا پایان فروردین ۱۴۰۰
رئیسی ادامه داد: یک میلیون و ۳۰۰ هزارنفر افراد بسیار پر ریسک داریم که امیدواریم تا پایان فروردین ماه کار واکسیناسیون آنها به اتمام برسد. متاسفانه ۷۴ درصد از مرگ و میر کرونا در این ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است و باید واکسیناسیون آنها به سرعت انجام شود تا به هدف اولمان که کاهش مرگ و میر با واکسینه کردن افراد در معرض خطر است، برسیم. هدف دوم نیز قطع زنجیره انتقال ویروس است که با واکسیناسیون حدود ۷۰ درصد مردم یک جامعه محقق می‌شود. الان یکی از توصیه‌های اصلی سازمان بهداشت جهانی این است که اگر در کشوری هدف اول محقق شد واکسن در اختیار سایر کشورها قرار دهند که مرگ و میر آنها هم کاهش یابد؛ اما کجاست گوش شنوا؟ اینکه الان برخی کشورهای اروپایی حد واکسیناسیون پایینی دارند به دلیل بی پولی یا نداشتن واکسن نیست بلکه منتظر ماندند تا ببینند واکسن عوارضی نداشته باشد و سپس به سرعت تزریق آن را آغاز کنند.

قدر دانشمندان کشور را بدانیم
وی با اشاره به بی‌عدالتی در توزیع واکسن در میان جوامع، بیان کرد: الان آمریکا در مجموع نیم میلیون نفر مرگ و میر داشته است، اکنون در حال سرمایه‌گذاری برای واکسیناسیون هستند، آمریکا حدود ۳۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد اما ۲ میلیارد و ۴۰۰ هزار دوز واکسن خریداری کرده است. اگر ۱۰۰ درصد آمریکایی ها در دو دوز هم واکسن دریافت کنند حدود ۷۰۰ میلیون دوز لازم دارند. در دنیا ۷.۸ میلیارد نفر آدم زندگی می‌کند اگر بخواهیم قطع زنجیره انتقال را در کل دنیا داشته باشیم نیاز به ۵ میلیارد دوز واکسن در نوبت اول داریم و در مجموع ۱۰ میلیارد دوز واکسن لازم است. حالا آیا تولید واکسن در سال ۲۰۲۱ میلادی یا ۱۴۰۰ شمسی به این میزان خواهد رسید؟ قطعا پاسخ خیر  است. پر واضح است در پایان سال ۱۴۰۰ خیلی از کشورها یا واکسیناسیون را آغاز نکردند یا درصد خیلی کمی از مردم واکسن دریافت کردند. آن وقت اگر ما تولید واکسن ایرانی را آغاز نکرده بودیم چه چیزی در انتظارمان بود؟ باید قدر دانشمندان کشور را بدانیم.

هزینه واکسیناسیون کرونا چقدر است؟
رییسی در پاسخ به این سوال که واکسن کرونا برای چه کسانی رایگان است، گفت: فعلا گروه‌های پرخطر واکسن را به شکل رایگان دریافت می‌کنند و این رایگان بودن باید تا اتمام واکسیناسیون گروه پرخطر ادامه دهیم. نگاه ما واکسینه کردن رایگان کل کشور است اما همه چیز بستگی به شرایط پیش روی ما دارد، واکسن هم ارزان نیست اما دولت با این فشار اقتصادی  فعلا تعهد کرده است که گروه پرخطر رایگان واکسینه شوند.

وضعیت واکسیناسیون کرونا در بهبودیافتگان کووید
معاون بهداشت وزارت بهداشت در مورد تزریق واکسن به بهبودیافتگان کرونا نیز گفت: توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که فعلا افرادی که یکبار مبتلا شدند را از اولویت خارج کنیم اما در نهایت باید واکسن بزنند. دو توصیه در این زمینه وجود دارد یکی آنکه این افراد فقط یک تک دوز دریافت کنند چون آنتی‌بادی در بدنشان وجود دارد، توصیه دوم این است که این افراد هم مانند افراد عادی واکسن بزنند. واکسن تولیدی انستیتو پاستور یک مودالیته دارد که تک دوز است و مخصوص مبتلایان بهبود یافته بیماری است.

به محض شناسایی ویروس در کشور، اعلام کردیم
شفاف ترین آمارها را داریم
وی در ادامه به گذشت یک سال از حضور بیماری در کشور اشاره کرد و افزود: اینکه کشوری بگوید ویروس به آنجا وارد نشده، افتخار نیست چون ویروس به همه کشورها رسید. افتخار مدیریت مناسب کرونا است. ما و دنیا سال قبل در چه شرایطی بودیم که ویروس ظهور پیدا کرد؟ ویروسی ناشناخته که هیچ تستی برایش وجود نداشت و تنها شناخت ما از اجداد کووید۱۹ بود و نسبت به خود آن آگاهی نداشتیم. ما ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ با شناسایی بیمارانی در قم و گیلان متوجه ورود ویروس به کشور شدیم. نمی‌توان گفت ما از ورود ویروس به کشور آگاه بودیم و اعلام نمی‌کردیم، ما به محض شناسایی ویروس اعلام کردیم آنهم یک روز قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی،  یکی از شفاف‌ترین ارائه آمارها توسط کشور ما صورت گرفت. حتی در مورد ویروس جهش یافته نیز به محض شناسایی مبتلا به نوع جهش یافته، این موضوع را اعلام کردیم ولی یادمان باشد انگلستان ویروس جهش یافته را شهریورماه شناسایی کرد ولی آذرماه شیوع آن را اعلام کرد.

بی نیازی از واردات اقلام حفاظتی مقابله با کرونا طی سه ماه
رییسی به همکاری خوب مردم برای مقابله با کرونا در فروردین ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: حتی ۱۳ بدر مردم جایی نرفتند و رعایت نکات بهداشتی تا اردیبهشت ماه به خوبی پیش رفت تا اینکه با افت شدید رعایت پروتکل‌ها روبرو شدیم و سپس خیز بعدی بیماری را تجربه کردیم. تمام این وقایع در شرایطی رخ داد که ما در تحریم بودیم؛ ماسک، دستکس، دستگاه کمک تنفسی و… نداشتیم و در طی ۳ ماه آنها را تولید کردیم و امروز به مرحله صادرات آن رسیدیم. آن زمان در اروپا و آمریکا اغتشاش و غارت فروشگاه‌ها اتفاق افتاد. در طول این مدت داروهای مختلفی برای کمک به بهبود بیماران مطرح شد که حتی به تولید کننده این داروها هم تبدیل شدیم علی‌رغم اینکه هیچ کدام آنها به طور قطعی مثمر ثمر نیست‌.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: ایران در مقایسه با سایر کشورها بویژه در موج اخیر بیماری مدیریت خوبی داشته است و با دست بسته در این رودخانه خروشان آنهم خلاف جهت حرکت کردیم. چهار دوره بحث غربالگری را انجام دادیم، فکر می‌کنم در مجموع هم ما و هم مردم اقدامات قابل قبولی انجام دادند.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار