• 1 سپتامبر 2019
  • دسته‌بندی: تیتر اول
  • کد خبر: 154
  • خبرنگار : 104
  • پ

پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز خلع ید خواهد شد

شهردار اهواز با بیان اینکه پیمانکار پروژه قطار شهری اراده جدی برای اتمام پروژه ندارد، گفت: بنای ما این است که پیمانکار را خلع ید کنیم و کار را به نحو دیگری جلو ببریم.

به گزارش خوزآنلاین، به نقل از سایت شهرداری اهواز، موسی شاعری در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز اظهار کرد: رویکرد مدیریت شهری در دوره جدید این است که به روند کارها شتاب ببخشیم. کشور در شرایط اقتصادی خاصی به سر می‌برد و بخش عمده‌ای از درآمدهای شهرداری‌ها به عنوان نهاد عمومی غیردولتی کاهش یافته و طبیعتا این موضوع، مشکلات جدی برای شهرداری ایجاد می‌کند.

شاعری افزود: همچنین تورم زیادی که در این سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم، باعث شده که هزینه‌های عمومی شهرداری افزایش چشمگیری داشته باشد. در شهر اهواز به دلیل اضافه شدن حق فوق‌العاده مناطق جنگی، حقوق‌ها نیز نسبت به دیگر مناطق رشد چشمگیری داشته و این موضوع هم هزینه‌های جاری شهرداری را بسیار افزایش داده است.

وی تصریح کرد: در مدتی که شهردار اهواز هستم، تلاش کرده‌ایم که نخست در حوزه درآمدی کارهای جدی را انجام دهیم و در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته است و امیدواریم که نتیجه این اقدامات را مشاهده کنیم.

شاعری بیان کرد: در این مدت در طرح آسفالت محله به محله، حدود ۶۷۰ هزار مترمربع از خیابان‌های اهواز آسفالت شده است و اکنون این طرح در حال ورود به منطقه کیانشهر است و قرارداد آن بسته شده است.

شهردار اهواز با اشاره به پروژه تقاطع شهید کجباف گفت: پروژه این تقاطع در دو شیفت در حال کار است و کار با سرعت پیش می‌رود. گاه گفته می‌شود که کارهای انجام شده در این پروژه دیده نمی‌شود که باید گفت این پروژه، سگمنتال است و قطعات آن در کارگاه تولید می‌شود و در حال حاضر روزانه سه قطعه سگمنت تولید می‌شود. شرکت سازنده نیز مشکلاتی داشته که مشکلات را برطرف کرده‌ایم.

وی افزود: وعده ما در خصوص این پروژه تا پایان سال بوده که حتما در دو سه هفته آینده خواهید دید که عرشه یکی از پل‌ها نصب خواهد شد و این پروژه نسبت به دیگر پروژه‌ها سرعت بسیاری خواهد داشت.

شاعری تصریح کرد: شهر اهواز نیاز به رنگ و رو و رنگ و لعاب دارد. احیای فضای سبز اهواز یکی از مواردی بود که در دستور کار ما قرار گرفت؛ بعد از سیل، تمامی ایستگاه‌های پمپاژ آب خام آسیب دیدند و خراب شدند که در مدت کوتاهی این ایستگاه‌ها احیا شدند و عملیات آبیاری فضای سبز اهواز به شکل مناسبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: البته مشکلات بسیار زیاد است و حتما اصحاب رسانه و مردم انتظار ندارند همه مشکلاتی که در طول سال‌های متمادی در شهر اهواز انباشه شده، در یک بازه زمانی کوتاه برطرف شود ولی به هر حال اکنون احیای فضای سبز در حال انجام است و در حال برنامه‌ریزی هستیم که برای اولین بار تعداد زیادی نخل بالغ بالای سه متر ارتفاع و نه نهال کوتاه، در فصل کشت در شهر اهواز کاشته شود که حتما در سیمای شهری تاثیر خواهد گذاشت.

شهردار اهواز گفت: همچنین آبنماهایی که خراب شده بودند، بازسازی شده‌اند. طراحی بلوار کارگر نیز در حال انجام است و این بلوار به زودی شکل زیبایی خواهد گرفت.

وی در خصوص پروژه قطار شهری اهواز هم تصریح کرد: اقدامات مختلفی در خصوص این پروژه که یکی از معضلات استان خوزستان است، انجام شده است. در این خصوص با استاندار خوزستان جلسات متعددی داشتیم و همفکری انجام شده است. تصمیم ما در مورد قطار شهری اهواز گرفته شده است و مابقی آن به عزم و اراده شرکت کیسون پیمانکار پروژه برمی‌گردد که البته در این پیمانکار اراده جدی برای اتمام پروژه نمی‌بینیم.

شاعری تصریح کرد: بنای ما این است که پیمانکار را خلع ید کنیم و کار را به نحو دیگری جلو ببریم زیرا معتقدیم شرکت کیسون جفای بزرگی در حق مردم اهواز انجام داده است.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌های شهری عنوان کرد: کار دیگری که در این مدت انجام شد، موافقت‌نامه اجرایی با قرارگاه خاتم‌الانبیا به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان بود که تقاطع میدان دانشگاه و تقاطع میدان جمهوری و یک مجموعه ورزشگاه بزرگ را شامل می‌شود. در این موافقت‌نامه با قرارگاه خاتم‌الانبیا آورده‌ایم که کار باید در سه شیفت انجام شود.

شهردار اهواز افزود: زمین کارگاه را به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تحویل داده‌ایم و کار تجهیز کارگاه نیز از روز شنبه آغاز می‌شود. برداشت خاک انجام شده و مراحل طراحی پروژه در حال انجام است و به محض اینکه طراحی انجام شود، پروژه کلنگ‌زنی خواهد شد. امیدواریم این دو تقاطع که برای نخستین بار قرارداد آن به صورت صددرصد تهاتری بسته شده، نمونه جدیدی از انجام پروژه‌ها با سرعت زیاد در اهواز باشد. البته باید شرایط را هم ببینیم و با گذشته مقایسه کنیم.

وی عنوان کرد: در مباحث درآمدی کارهای قابل توجهی انجام شده و در برخی موارد رشد سه برابری نسبت به سال‌های گذشته داشته‌ایم اما مشکلات جدی داریم و به دنبال این هستیم که تسهیلات خاصی را از دولت دریافت کنیم. در بورس در حال انجام کارهایی هستیم که اگر انجام شود اهواز اولین کلانشهر کشور خواهد بود که امسال اوراق اجاره منتشر خواهد کرد و مراحل اجرایی آن در حال انجام است.

شاعری با بیان اینکه امیدواریم مردم تا پایان سال تغییر را حس کنند، گفت: وضعیت آسفالت اهواز یکی از مواردی است که مردم از شهرداری مطالبه می‌کنند. آسفالت اهواز مشکلات متعددی دارد. سیل و فاضلاب تاثیر زیادی بر آن گذاشته است. هر چند ما آمادگی انجام عملیات آسفالت را در همه محلات داریم اما یکی از محدودیت‌های جدی ما برای انجام عملیات آسفالت این است که عملیات بهسازی شرکت آب و فاضلاب همچنان ادامه دارد و بسیاری از نقاطی که دچار مشکل است مربوط به عملیات این شرکت است که از دوستان در شرکت آب و فاضلاب انتظار داریم در کارشان تسریع ببخشند و مردم اهواز هم باید این را بدانند که مشکل فاضلاب اهواز مربوط به شهرداری نیست.

وی ادامه داد: لایروبی کارون یکی از مواردی است که مردم در این خصوص بسیار مطالبه دارند. آقای استاندار دستور داده‌اند و ما نیز پیگیری کرده‌ایم و سازمان آب و برق خوزستان در حال انجام عملیات لایروبی است هر چند سرعت آن کند است اما لایروبی و اساسا مدیریت رودخانه بر عهده سازمان آب و برق است. همچنین روشنایی شهر بر عهده شرکت توزیع نیروی برق است.

شهردار اهواز بیان کرد: هر چند انتظار داریم مردم به سمت مطالبه‌گری سوق داده شوند اما باید مطالبه آنها از جایی باشد که مشکل حل شود.

وی با اشاره به بهسازی خیابان سلمان فارسی نیز گفت: این کار در دستور کار شهرداری است و مشاور در حال طراحی آن است و طرح‌های مختلفی از جمله کاشتن نخل‌های بلند و سایه‌دار در این خیابان در نظر گرفته شده تا سایه خیابان سلمان فارسی با نخل‌های بالغ یا سایبان‌های خیمه‌ای تامین شود که این دو مورد محل بحث است. همچنین اینکه عبور و مرور خودرویی در کف خیابان ادامه داشته باشد یا خیر در شورای ترافیک به بحث گذاشته می‌شود اما در مجموع، بهسازی خیابان سلمان فارسی و خیابان شریعتی حدفاصل چهارراه نادری تا چهارراه امام در دستور کار شهرداری است و در همین دوره به شکل مطلوبی انجام می‌شود.

شاعری ادامه داد: نورپردازی پل‌ها و مبلمان شهری هم جزو کارهایی است که در دستور کار داریم. پل سفید اهواز حتما رنگ‌آمیزی مجدد می‌شود و نورپردازی آن با آنچه قبلا بود، کاملا متفاوت خواهد بود و این کار تا آخر سال انجام می‌شود. در بحث نورپردازی‌ها تاکید دارم که اهواز باید روح با نشاط‌تری بگیرد.

وی عنوان کرد: همچنین روز گذشته تفاهم‌نامه‌ای با موسسه مالی اعتباری ملل با ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان برای انجام پروژه‌هایی در اهواز منعقد شد و با این مجموعه تهاتر خواهیم داشت. تیم‌های حقوقی هر دو طرف از روز شنبه در این خصوص کار می‌کنند تا این تفاهم‌نامه را به قرارداد برسانیم و کار اجرایی آن آغاز شود.

شهردار اهواز تصریح کرد: اهواز محل انباشت مشکلات بسیار زیادی است و طبیعتا حل این مشکلات انرژی بسیار زیادی می‌خواهد که در این خصوص در حال تلاش هستیم.

وی با اشاره به نبود آب‌سردکن در خیابان‌های شهر اهواز با توجه به گرمای هوا هم بیان کرد: با توجه به شدت گرما، هنوز دستگاه آب‌سردکنی پیدا نکرده‌ایم که در خیابان‌های اهواز بتواند به مدت یک ساعت آب سرد تولید کند. هر دستگاهی که در خیابان قرار دهیم به محض اینکه ۲۰ نفر از آن استفاده کنند موتور دستگاه مشکل پیدا می‌کند و خود مردم به ما می‌گویند که در سطح شهر آب‌گرمکن گذاشته‌اید. اینجا تبریز و تهران نیست. ضمن اینکه از نظر بهداشتی نیز هم کیفیت آب مشکلاتی دارد و هم نحوه استفاده آن. اگر می‌خواستیم کار پوپولیستی و تبلیغاتی انجام دهیم هیچ هزینه‌ای برای ما نداشت و فوری ۴۰ آب‌سردکن در خیابان سلمان فارسی قرار می‌دادیم اما می‌خواهیم کار علمی و منطقی انجام دهیم.

شاعری در خصوص کمبود سرویس بهداشتی در سطح شهر نیز گفت: هر چند سرویس‌های بهداشتی در شهر کم هستند اما واقعیت این است که در برخی نقاط به عنوان مثال در مرکز شهر، ملک و جای مناسبی برای ایجاد آن وجود ندارد.

وی با اشاره به کمبود اتوبوس در ناوگان شهری ادامه داد: تاکنون ۱۳۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان شهری در مدار بوده و برنامه‌ریزی ما این است که تا مهرماه ۱۵۰ دستگاه در مدار قرار بگیرد.

شهردار اهواز ادامه داد: واقعیت این است که در حال حاضر در کشور کارخانه‌ای که اتوبوس تولید کند، وجود ندارد و از سال ۹۲ دولت هیچ سهمیه‌ای به تولید اتوبوس اختصاص نداده است. اکنون نیز هیچ شرکتی در کشور اتوبوس تولید نمی‌کند. برای خرید خارجی هم به واسطه تحریم‌ها دچار مشکل هستیم. خرید اتوبوس دست دوم را نیز داشتند در دستور کار قرار می‌دادند که آن هم دچار مشکل شده است. در حال حاضر مجموع شهرداری‌ها در سطح کشور به ۵۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارند و همگی با مشکل مواجه هستیم.