علی ممبینی ، اظهار کرد: رویکرد جدید وزارت آموزش و پرورش درباره مراکز درمان اختلالات یادگیری تغییر کرده و این مراکز تبدیل به مراکز بزرگتر و با کارایی بیشتر با نام مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی شدهاند.
وی ادامه داد: در این مراکز علاوه بر سنجش، آموزش دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری نیز انجام میشود. همچنین خدمات توانبخشی مانند کاردرمانی، گفتاردرمانی و مشاوره به دانشآموزانی که مشکل دارند ارائه خواهد شد. مداخله بهنگام رشدی تربیتی ویژه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری نیز توسط این مراکز انجام میشود.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با اشاره به پذیرش کودکان چهار سال به بالا در این مراکز، گفت: این مراکز جامع، پذیرای کودکان از سن چهار سال برای سنجش خواهند بود.
وی افزود: از ابتدای مهرماه و همزمان با آغاز سال تحصیلی، سنجش کودکان آمادگی یک یا پیش دبستانی ۱ که چهار و پنج ساله هستند، در این مراکز آغاز خواهد شد.
ممبینی با بیان اینکه چند ماموریت مهم به مراکز جامع سنجش داده شده است، افزود: پس از سنجش، در صورت شناسایی مشکلاتی مانند دیرآموزی، اختلالات یادگیری، کمشنوایی و اختلالات گفتاری و رفتاری، کودک به مراکز تخصصی ارجاع داده میشود. علاوه بر سنجش و شناسایی مشکلات، کار مداخله نیز انجام میشود.
وی بیان کرد: از ابتدای مهرماه ۴۲ مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی در ۳۸ منطقه آموزشی استان خوزستان فعالیت رسمی خود را آغاز خواهند کرد. بر این اساس در ناحیه ۴ اهواز دو مرکز، آبادان دو مرکز، دزفول و بهبهان هرکدام دو مرکز و در دیگر مناطق نیز هر کدام یک مرکز فعال شده است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان یادآور شد: مجوز فعالیت این مراکز در دو منطقه باوی و عشایری هنوز اخذ نشده است. در منطقه عشایری با توجه به پراکندگی دانشآموزان باید فرمت کار تعیین شود و متمرکز باشد. در شهرستان باوی نیز به دلیل نبود فضای کافی این مرکز راهاندازی نشده است. پس از بررسی وضعیت این دو منطقه، مراکز جامع آنها نیز راهاندازی خواهد شد.