دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

Monday, 29 April , 2024

کرونا و داغی که بر دل سینماهای خوزستان گذاشت

پس از ظهور ویروس کرونا آن هم در آخرین روزهای سال، تمامی برنامه های سینماداران خوزستانی برای اکران فیلم های نوروزی و روزهای بهاری سال ۹۹ به هم ریخت به طوریکه تعطیلی آن باعث شد هم مخاطبان سینما دلسرد و ناامید شوند و هم مالکان سینما متضرر شوند.

تعطیلی سینماها  از اسفندماه سال ۹۸، پس از شیوع کرونا و درگیری کل کشور با آن و همچنین اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی تمامی سالن‌های سینمایی کشور همچنان ادامه داد، سینماداران خوزستانی ماه عسل‌ اکرانشان به ماه عزا و ضرر و زیان تبدیل شد، البته در این مساله مقصر میهمان ناخوانده یعنی ویروس کروناست.

حالا با ادامه این تعطیلی ها نگرانی سینماداران استان از روزهای پیش رو بیشتر می شود، کرایه های ملک و قبوض آب و برق و هزینه‌هایی از این دست برای آن‌ها این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است فشار اقتصادی موجب تعدیل نیرو  و آن هم در این روزهایی که کار به سختی پیدا می‌شود  منجر به از دست رفتن معاش عده ای از کارکنان این مراکز مهم فرهنگی شود.

تلاش ارشاد برای جبران خسارات سینماداران

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان  در این زمینه گفت:  پس از شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از صنوف، سینماها و مراکز فرهنگی استان خوزستان نیز که به نوعی محل تجمع علاقمندان به عرصه هنر و فرهنگ بودند به تعطیلی کشیده شد، در پی این تعطیلی خساراتی به این حوزه وارد شد به ویژه این که این خسارت در بهترین زمان سال به سینماداران استان خوزستان رسید چرا که آنها در ماه‌های فروردین و اردیبهشت همواره بیشترین مخاطب را دارند.

ناصر آریایی ادامه داد: به منظور جبران برخی از این خسارت‌ها  یک وام بدون بهره به مبلغ یکصد میلیون ریال برای سینماهای کل کشور در نظر گرفته شد و ما نیز از سینماداران خوزستان خواستیم که درخواست خود را  ارسال کنند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: یکی از خسارت‌های وارده به سینماهای استان مربوط به سودی است که قرار بود در ماه فروردین به دست بیاوردند،  در واقع درآمد بالقوه آنها به علت کرونا در این ماه محقق نشد،  بخش دیگری از این خسارت متعلق به هزینه‌هایی همچون پرداخت کرایه سینما، هزینه نگهداری سینما و تجهیزات، پرداخت قبوض سینما، حقوق پرسنل و … است.

وی تاکید کرد:  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان جز به جز خسارات وارده به سینماها و مراکز فرهنگی را تا این لحظه برآورد و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است.

آریایی ادامه داد: امیدواریم هر چه سریع‌تر این بیماری به پایان برسد و دوباره مردم و فعالان فرهنگی بتوانند به صورت عادی به کسب و کار خود بپردازند و فعالیتهای خود را آغاز کنند و از طرفی ما هم تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا خسارت‌های وارده به هنرمندان و فعالان فرهنگی هنری سطح استان  برطرف و جبران شود.

درآمدی عیدانه‌ای که از کف رفت

سینما ساحل اهواز یکی از قدیمی‌ترین سینماهای احداث‌شده در اهواز است، این سینما در سال ۱۳۱۸ تأسیس شده است، مالکیت این سینما متعلق به بنیاد مستضعفان  است، دارای یک سالن ۲ طبقه با ظرفیت بیش از ۳۷۰ نفر است و یکی از سینماهای فعال اهواز برای مخاطبانش می باشد.

مدیر این سینما به خبرنگار ایرنا گفت: از زمانی که کرونا در استان خوزستان شیوع پیدا کرد فعالیت سینماهای استان نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته و در عمل هیچ گونه فعالیتی در ۲ ماه گذشته نداشته ایم.

نیما باغبانی با اشاره به خساراتی که پس از اعمال محدودیت ها و تعطیلی سینماها به آن‌ها وارد شد بیان کرد:حقوق پرسنل و بیمه آنها،  هزینه نگهداری تاسیسات سینما، هزینه برق و آب از جمله بخشی از خساراتی است که شامل حال سینماهای خصوصی می‌شود.

وی تاکید کرد: هر ساله در زمان تحویل سال و نیز ایام تعطیل نوروز بیشترین درآمد خود را در یک سال داشتهایم اما متاسفانه امسال این درآمد را از دست دادیم.

مدیر سینما ساحل اهواز با اشاره به اینکه هنوز نمی‌توان رقم دقیق خسارات را برآورد کرد توضیح داد: انتظار میرود تا زمان بازگشایی سینماهای کشور هزینه‌هایی مانند  پرداخت بهای آب و برق سینما و همچنین عوارض شهرداری  گرفته نشود یا تخفیف ویژه برایمان لحاظ شود تا کمرمان در زیر این همه خسارت خم نشود.

وی ادامه داد: همچنین ارایه تسهیلات کم بهره یا بدون بهره می تواند کمک  خوبی برای ما باشد.

باغبانی در خصوص چگونگی دریافت وام یک صد میلیون ریالی به سینماها هم بیان کرد: این وام البته متعلق به کسانی است که صاحب ملک سینما هستند و به ما که مالک سینما نیستیم تعلق نمی گیرد.

وی درخصوص بازگشایی سینماها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی بیان کرد: علاقمند به فعالیت دوباره سینماها هستیم اما متاسفانه آن طور که باید و شاید هنوز فرهنگ فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت از سوی مردم  جا نیفتاده است و به نظر ما فعالیت دوباره سینماها با این وضعیت ممکن است مشکل ساز شود.

ضربه سنگین کرونا به سینما

موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز  از دهه ۷۰ شمسی به عنوان زیر مجموعه حوزه هنری فعالیت خود را آغار کرده، این موسسه از جمله مهمترین سینماداران ایران و صاحب ۱۰۰ سالن است، موسسه بهمن سبز در استان خوزستان پنج سینمای اکسین، قدس و بهمن اهواز و سینماهای آزادی آبادان و سینما نخل خرمشهر را برعهده دارد.

سرپرست امور سینمایی سینماهای بهمن سبز استان خورستان در این باره به خبرنگار ایرنا توضیح داد: مهمترین بخش فروش سالانه سینماها مربوط به فروردین ماه  است که  امسال ضربه سنگین و بزرگی به سینمای کل کشور وارد شد هرچند هنوز امیدواریم با رفع مشکلات به زودی این خسارات را جبران کنیم.

میلاد تفت‌آشیان بیان کرد:  انتظار خاصی از مسئولان نمی توان داشت چرا که  کرونا نیز اتفاقی جهانی است و ما منتظر می مانیم تا این بلا هر چه سریعتر با مدد الهی برطرف شود.

وی در خصوص تعلق وام  یک صد میلیون ریالی برای سینما ها بیان کرد: از ان جایی که ما بخش نیمه دولتی محسوب می شویم این وام به ما تعلق نمی گیرد.

وی با اشاره به اغاز فعالیت سینماها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی تصریح کرد: در حال حاضر ما در سطح شهر شاهد هستیم که همه مغازه ها و کسبه فعالیت خود را اغاز کرده اند و مردم نیز در حال تردد و خرید و فروش هستند و تنها سینماها تعطیل هستند، از سوی دیگر شاهد هستیم که دولت و مجلس نشستهای خود را را اجرای همین طرح برگزار می کنند لذا می توان سینماها را نیز با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی فعال کرد.

سرپرست امور سینمایی سینماهای بهمن سبز استان خورستان افزود:  نکته دیگر این که در ماه های نزدیک به رمضان به طور خود به خوئد مردم کمتر به سینما می روند و خود به خود سرح فاصله گذاری اجتماعی رعایت می شود به عنوان مثال اگر یک سینما ۳۰۰ صندلی دارد شاید در حدود ۱۰۰ نفر به سینما بیایند.

به گزارش ایرنا موارد مثبت از بیماری کووید ۱۹ یا ویروس کرونا از اواخر بهمن پارسال در کشور مشاهده شد. شیوع این ویروس بر بیشتر فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی، اداری اجتماعی و فرهنگی خوزستان تاثیر بسیار بالایی گذاشته است. ویروس کرونا یا کووید ۱۹ اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر۹۸) در شهر ووهان چین گزارش شد.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

بر اساس آمار اعلامی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، تا روز دوشنبه ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به پنج ۲۰۹ نفر رسید.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار