شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

Saturday, 27 April , 2024

لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه در خوزستان برای کاهش آبگرفتگی‌ معابر در بارندگی‌ها

استاندار خوزستان بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آبگرفتگی‌ معابر در فصل بارندگی تاکید کرد.

علی اکبر حسینی محراب در نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان که یکشنبه شب برگزار شد، با اشاره به پیش‌بینی بارش نزولات آسمانی اظهار کرد: مدیران کل، فرمانداران و معاونان باید تلاش کنند تا در این مدت بارندگی‌ها هیچ نگرانی به مردم منتقل نشود و رحمت الهی که مردم  منتظرش هستند در خوزستان برای مردم مایه نگرانی نشود.

به نقل از استانداری خوزستان، وی با تاکید بر شناسایی نقاط بحرانی، آسیب‌زا و بررسی آن‌ها توسط کارشناسان و متخصصان افزود: آب ناشی از بارندگی باید به سمت مناطق ریزگردها، مزارع، تالاب‌ها، آبخیزداری و آبخوان‌داری هدایت شود تا از این نعمت خدادادی برای سرسبزی استان خوزستان بهره کافی را ببریم.

حسینی محراب سازمان آب و برق استان خوزستان را مسئول موضوع سیلاب‌ها دانست و تصریح کرد: سازمان آب و برق باید از رودخانه ها صیانت کند و ضمن شناسایی مناطق در معرض خطر روستاها و زمین‌های کشاورزی با کمک فرمانداران، بخشداران و دهیاران برخورد فعال داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت دعوت از نخبگان در زمینه آب برای شناسایی روش‌های جدید کنترل سیلاب‌ها افزود: باید روش‌های جدیدی که در دنیا برای مهار سیل در بخش سازه‌های کنار رودخانه‌ها استفاده می‌شود، جایگزین روش‌های قدیمی و پرهزینه شوند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه نقش هر دستگاه پیش از وقوع حادثه مشخص باشد، ادامه داد: شهرداری و آبفا نیز باید نقاط مستعد آبگرفتگی در زمان بارندگی را روی نقشه داشته باشند و اقدامات فوری برای رفع این آبگرفتگی‌های احتمالی انجام شود.

حسینی محراب خطاب به مدیران حاضر تصریح کرد: اولویت‌های کاری را در زمینه بروز سیلاب‌های احتمالی مشخص کنید. از امکاناتی که هنگام بحران بسیج می‌شود با اولویت جلوگیری از آسیب رسیدن به دسترنج مردم در زمین‌های کشاورزی، تأسیسات کنار رودخانه‌ها تصفیه آب و تاسیسات حیاتی استفاده شود.

استاندار خوزستان با تاکید بر آگاهی‌بخشی به مردم در راستای مقابله با بحران به زبان هنر در مرکز و شهرستان‌ها افزود: پیشگیری از آسیب به زندگی مردم مغازه‌ها، منازل و مدارس برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. آموزش و پرورش نیز با همکاری شهرداری تمهیدات و اقدامات لازم را برای تسهیل تردد دانش آموزان اتخاذ کند.

حسینی محراب با بیان اینکه صدا و سیما باید به صورت جدی در زمینه آگاهی‌بخشی به مردم ورود کند تا هنگام بحران دچار ضرر نشوند، گفت: سازمان هواشناسی پیش‌بینی دقیق از وضعیت جوی ارائه کند تا مردم از شرایط آب و هوایی با خبر باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی شرکت توزیع برق استان برای تداوم روشنایی شهر به هنگام وقوع بحران به ویژه سیل انجام شود تا خدمات‌رسانی به این مناطق سرعت یابد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته در شهرها به اطلاع مردم برسد، گفت: ترمیم نقاط حفاری شده آسفالت در شهرها از جمله اهواز باید در دستور کار قرار گیرد تا رضایت مردم را در پی داشته باشد. تغییر مسیرهای عبور و مرور، معرفی مسیر جایگزین در صورت بسته شدن خیابان‌ها نیز از طریق صدا و سیما به اطلاع مردم برسد.

حسینی محراب بیان کرد: بزرگترین اقدامات در حوزه فاضلاب در استان خوزستان در حال انجام است اما آنچنان که بایسته است در جلب رضایت عمومی تاثیرگذار نبوده و دلیل آن هم عدم اطلاع‌رسانی مناسب به مردم است.

وی عنوان کرد: اقدامات خوبی برای کاهش آبگرفتگی‌ها انجام شده است و با تمهیدات اتخاذ شده آمادگی لازم برای فصل بارندگی را داریم.

استاندار خوزستان همچنین  بر لایروبی رودها و نهرها و اصلاح نقاط حادثه‌خیز توسط راهداری برای کاهش خسارات احتمالی در مواقع بروز سیلاب تاکید کرد.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار