چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳

Wednesday, 23 October , 2024

اصناف و صنایع با کمبود شکر مواجه هستند/ شکر مورد نیاز خوزستان از شرکت غله اصفهان بارگیری شد

معاون صمت خوزستان گفت: اکنون اصناف و صنایع با مشکل کمبود شکر مواجه هستند و ترس آن می‌رود که به سمت شکر مورد مصرف خانوار هجوم بیاورند.

رحمان ناصریان، معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت خوزستان پیش از ظهر امروز  در رابطه با محل توزیع برنج، شکر و گوشت، اظهار کرد: برنج را از طریق شرکت بازرگانی خدمات دولتی یا غله تحویل و به عمده‌فروش‌ها و فرشگاه‌های بزرگ تحویل می‌دهیم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۴۰۰ تن برنج  به یک فروشگاه زنجیره‌ای تحویل داده شد؛ علت اینکه شهروندان می‌گویند برنج نیست به این دلیل است که برنج مورد نیاز جذب نشده بود و باید از استا‌ن‌های دیگر وارد خوزستان می‌شد.

اصناف و صنایع با مشکل کمبود شکر مواجه هستند

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در رابطه با توزیع شکر سهمیه‌ بندی شده، گفت: از آنجایی که شکر مورد نیاز ما در داخل استان تامین نشد، شکر باید بسته بندی شود و دیگر چیزی به عنوان شکر فله خانوار نداریم.

ناصریان با بیان اینکه شکر بسته‌بندی شده را به فروشگاه‌های بزرگ، عمده‌فروشی‌ها و خرده فروشی‌ها تحویل دادیم، افزود: در ماه مبارک رمضان فقط سهمیه شکر خانوار را به ما دادند و سهمیه شکر اصناف، صنایع و…علیرغم نیاز به شکر روی زمین مانده و هیچ تصمیمی برای آن گرفته نشده است.

ناصریان گفت: اکنون اصناف و صنایع با مشکل کمبود شکر مواجه هستند و ترس آن می‌رود که به سمت شکر مورد مصرف خانوار هجوم بیاورند و ممکن است یکسری تخلفاتی صورت بگیرد.

ناصریان در رابطه با ادعای مبنی بر اینکه شرکت زمزم، بهنوش و مجید مصرف شکر استان را بالا بردند، گفت: این شرکت‌ها را مثال زدیم، اما  اگر بخواهیم شکر مورد نیاز این شرکت‌ها را تامین کنیم مجبور هستم از شکر داخلی خودمان نیازهایشان را تامین کنیم،  آیا عاقلانه است سهمیه شکر خانوار را به اصناف و صنایع بدهیم؟

ناصریان با بیان اینکه وقتی تامین شکر مورد نیاز این شرکت‌ها از استان‌های دیگر قطع شود قطعاً سراغ ما می‌آیند، افزود: شرکت زمزم تا دی ماه سال گذشته شکر مورد نیاز خود را از استان قم وارد می‌کرد، شرکت مجید ماهانه ۶۰۰ تن، یک شرکت برای تولید قند خود ماهانه به  ۷۰۰ تن شکر نیاز دارد و کمترین میزان شکری که یک شرکت برای تولید محصول خود نیاز دارد ۴۰۰ تن است.

بیشترین شکر استان از کردستان وارد می‌شود

وی گفت:با وجود هفت شرکت توسعه نیشکر در خوزستان امسال شکر مورد نیاز خوزستان از شرکت غله اصفهان بارگیری شد که در این مورد نمی توانم به صراحت علتش را بازگو کنم.

ناصریان گفت:همچنین قند و شکر ما از استان کردستان وارد می‌شود و  اکنون بیشترین شکر و قند خوزستان از استان کردستان تامین می‌شود.

ناصریان افزود: حدود ۱۱ هزار تن شکر برای تامین مصرف ماهانه خانوار و ۱۰ هزار تن برای مصرف اصناف و صنایع نیاز داریم که در مجموع ۲۱ هزار تن است.

وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا براساس میزان مصرف باید شکر مورد نیاز مردم تامین شود، گفت: وزارت صمت اواخر اسفند ماه سال گذشته سهمیه ماهانه خوزستان را ۹ هزارتن تعیین کرده بود اما ۶ هزارو ۵۰۰ تن به ما دادند اکنون ۲ هزارو ۵۰۰ تن شکر را کسری شکر داریم.

ناصریان در خصوص شیوه نظارت روی توزیع سهیمه شکر عنوان کرد: سه سامانه داریم سامانه جامع انبارها و سامانه جامع تجارت که کشوری هستند و سامانه ساتکا که استانی است، از زمانی که درخواست شکر می‌دهیم تا زمانی که شکر به دست عمده فروش‌ها، بنک دارها و فروشگاه برسد توسط این سامانه رصد می‌شود.

وی افزود: زمانی که متقاضی به منظور خرید شکر به بنکدار مراجعه کند بنکدار کارتکس دارد تا  شکر خریداری شده، پروانه کسب، کد ملی و شماره تماس خریدار را ثبت کند و مهر می‌کند این عملیات در هر ساعتی که انجام شود بازرس ما از آن‌ها مطلع می‌شود.

قیمت گوشت آزاد و مصوب تفاوت چندانی ندارد

  وی در رابطه با توزیع گوشت تنظیم بازار، بیان کرد: گوشتی که با قیمت مصوب  جهت تنظیم بازار توزیع شد به کسانی که از طریق اداره دامپزشکی، اتحادیه و…  مجوز دارند تحویل داده شد، قیمت گوشت آزاد با  قیمت گوشتی که جهت تنظیم بازار  توزیع می‌شود تفاوت چندانی ندارد و هم مقرون به صرفه است چرا که گوشت آزاد را به مدت ۶ ماه می‌توان در فریز نگهداری کرد در حالی که گوشت با قیمت مصوب را فقط ۲۰ روز می‌توان در فریز نگهداری کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار