پنج شنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳

Thursday, 24 October , 2024

ادامه فعالیت مستمر مرزهای خوزستان با عراق خواسته فعالان اقتصادی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: با مکاتابات و پیگیری‌هایی که در سطح ملی صورت گرفته، تلاش می‌شود که فعالیت مرزهای زمینی استان خوزستان با کشور عراق به منظور از سرگیری صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستمر آغاز شود.

شهلا عموری پنجشنبه در نخستین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  اهواز که به صورت آنلاین برگزار شد اظهارداشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، در حال حاضر مرزهای مشترک ایران و عراق تعطیل هستند و این مسئله باعث بیکار شدن حدود یک هزار و ۵۰۰ کارگر شده که هر کدام پیشتیبان حداقل یک خانواده هستند.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: در این بین نیز فعالیت ترخیص‌کاران در مرزها که به انجام معاملات تجاری با بازرگانان عراقی مشغول بودند نیز متوقف شده است.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با تاکید بر اینکه در روزهای آخر اسفندماه ۹۸، حجم قابل توجهی از کالاها در مرزهای مشترک خوزستان با کشور عراق تخلیه شده، گفت: به دلیل عدم فعالیت های صادراتی این کالاها تاکنون در مرزها معطل مانده‌اند.

وی افزود: باوجود اینکه فعالیت تجاری در بازارچه و مرز تجاری چذابه تعطیل است، اما شهرداری بستان از غرفه داران مطالبه اجاره دارد که به همین منظور طی مکاتباتی خواستار اعمال بخشودگی و یا تخفیف به این افراد شدیم.

عموری همچنین به انجام مکاتبات و پیگیری‌های صورت گرفته در سطح ملی، برای بازگشایی مرزهای استان با کشور عراق اشاره کرد و گفت: در نهایت با برنامه‌ریزی که توسط دولت صورت گرفت، قرار شد در هفته، یک روز مرزها به فعالیت تجاری بپردازند.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی اهواز به عنوان پارلمان بخش خصوصی ، مراتب اعتراض تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی به این تصمیم را اعلام کرده و گفت: دلیل این اعتراض نبود سیستم نوبت‌دهی در مرزها است که با توجه به این مسئله، تقاضا شد تا در صورت امکان، مرزها در هفته حداقل پنج روز فعال باشند.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق یادآور شد: درخواست ما برای این موضوع توسط نهادهای مربوطه در حال بررسی است.

بر اساس این گزارش روز گذشته به واسطه فعالیت یک روز در هفته مرزهای تجاری با کشور عراق، گذرگاه پرویزخان شاهد تشکیل صف‌های طولانی و چند کیلوکتری از کامیون‌های حمل کالای صادراتی بود.

بسته‌های حمایتی استانی ویژه فعالان اقتصادی خوزستان

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در بخش دیگری از این نشست از آغاز برآوردهای مربوط به خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا بر اقتصاد خوزستان اشاره کرد و افزود: با همکاری مشترکی که بین اتاق بازرگانی اهواز و مجموعه مدیریت اقتصادی استان در حال انجام است، سعی داریم تا با برآورد میزان آسیب‌های وارده، بسته‌های حمایتی استانی ویژه فعالان اقتصادی استان تهیه و تدوین شود.

عموری تصریح کرد: از جمله پیشنهاداتی که به این منظور ارائه شده، تنفس ۶ ماهه اخذ مطالبات مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی از فعالان بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: مکاتبات و پیگیری‌های جدی در این زمینه شروع شده و امیدواریم تا حداقل بخشی از خسارت‌های وارده به کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی استان جبران شود.

بر اساس این گزارش، طی برآرودهای اولیه به دلیل شیوع ویروس کرونا کسب و کارهای مختلفی در خوزستان دچار خسارت شدند که نتیجه آن تایید برقراری بیمه بیکاری برای بیش از ۳۰ هزار نفر است و این درحالی است.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار