جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

Friday, 3 May , 2024

صدور کالاهای غیرنفتی خوزستان از مرزهای باشماق و پرویزخان به عراق

ناظر گمرکات خوزستان گفت: کالاهای غیرنفتی خوزستان از مرزهای باشماق و پرویزخان در استان‌های کردستان و کرمانشاه به عراق صادر می‌شود.

غلامرضا بلوطی میرزا روز یکشنبه با اشاره به بسته بودن مرزهای تجاری چذابه و شلمچه از اواخر اسفند پارسال تاکنون به دلیل مخاطرات ناشی از بیماری کرونا بیان کرد: تجار و بازرگانان خوزستانی می‌توانند با انجام تشریفات گمرکی و اظهارنامه ، نسبت به صادرات کالا به عراق اقدام کنند.
وی گفت: با توجه به قوانین دوگانه عراق، طرف عراقی در بخش جنوبی عراق که هم مرز با شلمچه و چذابه خوزستان است، از ورود کالاهای ایرانی ممانعت می‌کند که این اقدام سبب شده صادرکنندگان با تقبل هزینهی حمل ونقل کالاهای خود از سایر مرزهای تجاری صادر کنند تا بازار عراق را از دست ندهند.
وی گفت: با پیگیری و رایزنی استانداری خوزستان و همچنین درسطح ملی به دنبال افزایش فعالیت و روند عادی سازی برای صادرات کالاهای غیرنفتی از مرزهای تجاری چذابه و شلمچه هستیم.
مرزهای تجاری و مسافری شلمچه و چذابه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی نظام بعثی عراق ، به تدریج برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات بازگشایی شدند.
ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: گمرک‌های بنادر آبادان و خرمشهر نیز با وجود کاهش ثبت سفارش واردات ، همچنان فعالیت اقتصادی دارند البته بخشی از روند صادرات این بنادر از ویروس کرونا متاثر شده به دلیل اینکه کشورهای مقصد ورود لنج‌های ایرانی را ممنوع کرده‌اند.
بلوطی میرزا افزود:در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا بیشترین خسارت متوجه دفاتر ترخیص کالای ملوانی و صادراتی بوده که با رکود روبه رو شده‌اند.
وی ابراز امیدواری کرد که با کاهش مخاطرات ناشی از ویروس کرونا ، صادرات کالا از مرزهای تجاری و بنادر خوزستان دوباره رونق بگیرد.

پارسال مجموع صادرات کالاهای غیرنفتی ، نفتی و فرآورده‌های پتروشیمی از گمرکات خوزستان به ۶.۵میلیارد دلار رسید.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار