پنج شنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳

Thursday, 24 October , 2024

ضرورت اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه برای مقابله با کرونا در آستانه عید فطر

بیم آن می‌رود با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و فرارسیدن عید فطر به‌دلیل اهمیت این عید در بین اقوام استانی، شاهد افزایش دید و بازدیدها در بین خانواده‌ها و تردد بین شهری در سطح استان باشیم.

خیابان‌ها پرتردد، بازارها مملوع از جمعیت، گعده‌ها برقرار، حکایت این روزهای کلانشهر اهواز و برخی از شهرستان‌های خوزستان است.

از ابتدای اسفندماه با شروع شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در استان خوزستان، بدلیل جو روانی و فضای ملتهبی که در بطن جامعه وجود داشت، شاهد کاهش ترددها و مراعات مردم در سطح معابر و خیابان‌ها بودیم.

به مرور زمان و با گذشت حدود دوماه از آغاز شیوع کرونا با عادی شدن اوضاع و با باز شدن و فعالیت‌های مجدد اصناف در استان، شاهد رشد تصاعدی مبتلایان هستیم  که از جمله دلایل اصلی آن می‌توان به بی تفاوتی و عدم رعایت مردم نسبت به فاصله گذاری اجتماعی وعدم رعایت مسائل بهداشتی نام برد.

استانداری خوزستان محدودیت‌هایی در چند شهرستان اعمال کرده و هرچند شرایط و امکانات استان نسبت به روزهای نخست شیوع کرونا  تغییر کرده و تعداد آزمایشگاه‌ها و نمونه‌گیری‌ها بیشتر شده است اما در این بین عدم رعایت مردم در بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و فقدان نظارت و بازرسی از فعالیت اصناف و بازاریان نیز از دلایل رشد مبتلایان در استان بوده است.

بیم آن می‌رود با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و فرارسیدن عید فطر به‌دلیل اهمیت این عید در بین اقوام استانی، شاهد افزایش دید و بازدیدها در بین خانواده‌ها و تردد بین شهری در سطح استان باشیم.

اکنون آنچه حائز اهمیت هست اتخاذ تصمیمات به موقع مسؤولان امر و بسیج عمومی در بین آنان و تهیه برنامه مدون جهت مواجهه با رشد آمار مبتلایان و سناریو های احتمالی است.

در این بین بهره گیری از مردم به‌عنوان سرمایه‌های غنی اجتماعی و ایفای نقش آنان در کنار نظارت نهادهای ذی ربط قطعا سبب توفیقات در این امر خواهد شد. نظیر تجربه‌های موفقی که در حادثه بروز زلزله و سیل سالیان گذشته اتفاق افتاد.

می‌توان در کنار فعالیت جهادگونه کارکنان بهداشت و سلامت با تشکیل ستادهای فرهنگی، اجتماعی و فناورانه شاهد اجرای برخی طرح‌ها در سطح خانواده و جامعه بود.

از جمله طرح‌های قابل اجرا طرح  همیاران افتخاری در سطح خانواده و جامعه به‌عنوان ناظران امر بهداشت و  ارائه آموزش‌های روانشناسی در سطح رسانه‌ها و همچنین حمایت از اشتغال‌های خانگی به‌ویژه برای زنان سرپرست خانوار و همچنین استارتاپ‌های استانی علاوه بر حمایت از اشتغال در سال جهش تولید در جهت کاهش تردد مردم در سطح بازار و مکان‌های خرید قدم‌های موثری برداشت.

واقعیتی که اکنون وجود دارد این است که تا مدتی نامعلوم باید به زندگی مسالمت آمیز با ویروس کرونا عادت کنیم و تمامی فعالیت‌های کاری و اجتماعی خود را با این پیش فرض دنبال کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار