دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳

Monday, 21 October , 2024

پیروزی به وقت قدس/ یادداشت حجت الاسلام والمسلمین امین بهرامی(شریعت شوشتری)،به مناسبت روز جهانی قدس

روز جهانی قدس میراث بزرگ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره) است که برگرفته از تفکر نورانی آن فقیه عالی‌قدر و عارف روشن‌ضمیر بود.

امین بهرامی: روز جهانی قدس میراث بزرگ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره) است که برگرفته از تفکر نورانی آن فقیه عالی‌قدر و عارف روشن‌ضمیر بود و این ایده پس از پیروزی انقلاب اسلامی روح تازه‌ای به مبارزه مردم مظلوم فلسطین داده است.

تا پیش از پیروزی نهضت عظیم اسلامی ملت ایران، مبارزه مردم فلسطین و آزادسازی قدس شریف بر دوپایه استوار بود که متأسفانه هر دو راهکار بدون نتیجه ماند؛ نخست محور ملی که مجموعه‌ای به نام سازمان آزادی‌بخش فلسطین نماینده این مکتب و تفکر بود و دوم: محور غربی که نوعاً بر اساس بسیج امکانات قوی در جهت آزادسازی فلسطین و حمایت از مردم مظلوم این سرزمین شکل گرفت.

دلیل بی‌نتیجه بودن آن دو راهکار این بود که نه محور ملی و نه کشورهای غربی توان مبارزه با اسرائیل غاصب را نداشتند و متأسفانه در پی چند جنگ علاوه بر مغلوب شدن از رژیم صهیونیستی بسیاری از سرزمین‌های اسلامی را به دشمنان اسلام واگذار کردند تا از شر آنان رهایی یابند.

با تغییر رژیم منحوس پهلوی به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به رهبری، رهبر دشمن‌شناس و آگاه این نظام یعنی حضرت امام خمینی (ره) ظرفیت‌های بسیاری برای جامعه اسلامی ایجاد شد؛ اما چرا راهپیمایی روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان واقع شد و در تاریخ دیگری برگزار نمی‌شود؟

ماه مبارک رمضان، ماه نورانیت دل و رقیق شدن قلب و بروز عواطف انسانی و ارزشی است و همان‌طوری که در کتاب صحیفه‌ی نور آورده شده به دلیل نزدیک بودن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به شب قدر حضرت امام خمینی (ره) قائل به این بودند که در این ماه شریف فضای جامعه با معنویت عجین می‌شود و وقتی در شب قدر میلیون‌ها مسلمان برای مقدرات یکدیگر دعا کنند، این دعا بی‌تأثیر نخواهد بود و هنگامی‌که در روز جمعه که به شب قدر نزدیک است همه‌ی امت اسلام با زبان روزه فریاد آزادی قدس شریف و رسیدن مردم مظلوم فلسطین به‌حق مسلم خود را سر بدهند، این فریاد در ماه استجابت دعا قطعاً مؤثر خواهد بود.

این تفکر نورانی امام راحل عظیم افشان (ره) بیانگر روح والای عرفانی و به هم تنیده‌ی با سیاست آن رهبر بزرگوار است امروز شاهد هستیم، روز جهانی قدس نه‌تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غیرمسلمان ولی علاقه مند به انسانیت و حریت به اشعار استکبارستیزان برگزار می‌شود و این به معنای آن است که فریادهای ملت ایران علیه استکبار جهانی با رهبری بنیان‌گذار جمهوری اسلامی تأثیر بسیاری در ابراز انزجار مردم دنیا از آمریکا و اسرائیل و سگ‌های نگهبان آنان داشته است و همین امر، آرمان فلسطین را بیش‌ازپیش به پیروزی نزدیک کرده و خواهد کرد.

راهکارهای نزدیک شدن به صبح پیروزی قدس:

آنچه در کلمات گوهربار امامین انقلاب اسلامی به چشم می‌خورد، دو راهکار بسیار مؤثر برای پیروزی مردم مظلوم فلسطین آزادسازی قدس شریف است:

(۱): تبدیل روز جهانی قدس به‌عنوان یک فرهنگ در مقابل مفاهیم غربی موجود در دنیا؛ در عالم کنونی، تفکرات کرم‌خورده‌ای وجود داده که این تفکرات دارای مفاهیمی رسوب زده هستند.

یکی از این ایده‌ها، تفکر جداسازی منافع ملی و احزاب سیاسی از روح دیانت و ارزش‌های انسانی است که متأسفانه برخی حاکمان دولت‌های اسلامی به دلیل هم‌پیمان شدن با دولت‌های غربی روح دین و ارزش‌های اسلامی و انسانی را در خود کشته‌اند و حاضر نیستند فریاد بزنند که منافع ملی و مباحث سیاسی از حقوق مدنی و ارزش‌های والای انسانی و دینی جدا نیستند.

زیرا این کشورها برده‌ی استعمار هستند و مجبورند هم‌رنگ آنان شده تا حقوق بشر را زیر پا له کنند. روز قدس مولود تفکر نورانی امام راحل عظیم افشان (ره) است که بیداری بزرگی در عالم به‌ویژه کشورهای اسلامی به وجود آورد تا این روز به‌عنوان یک تفکر غالب و وحدت‌آفرین در بلاد اسلامی نهادینه شود و مسلمانان با اتحاد خویش ریشه‌ی تفکرات موریانه خورده‌ی دنیای غرب را از زمین برکنده و مفاهیم والای اسلامی و انسانی را جایگزین، تفکرات شوم غرب نمایند.

(۲): تقویت محور مقاومت

امام خمینی (ره) با تأسیس روز مبارکی به نام روز جهانی قدس، سعی در نهادینه کردن این فرهنگ برای اتحاد امت اسلامی در مقابل جبهه کفر داشتند. خوشبختانه روز جهانی قدس ارتباط‌گیری کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی را با یکدیگر برای اتحاد هرچه بیشتر درزمینه محو کردن اسرائیل فراهم کرده است.

به همین دلیل محور مقاومت دائماً در حال تقویت خود به لحاظ عقیدتی و نظامی است؛ اما در این میان از اتحاد گروه‌های مبارزه فلسطینی و مسلح کردن کرانه‌ی باختری که مورد تأکید رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است، نباید غافل شد، که اخیراً هم احزاب فلسطینی حرکت‌های متحدانه‌ای را شروع کرده‌اند و هم کرانه باختری رو به مجهز شدن نظامی است.

از سویی فلسطینی‌ها با یک برنامه‌ی مدون و حساب‌شده باید طوری پیشروی کنند تا کار به یک رفراندوم کشیده شود و آنان مطالبه حقوق خود را کنند، از سوی دیگر جامعه اسلامی آمادگی خود را برای محو اسرائیل غاصب اعلام نماید و در یک هماهنگی کلی با مجاهدان فلسطینی حیفا را به گورستان اسراییل تبدیل نمایند.

مقام معظم رهبری در همین زمینه می‌فرمایند: (اعلام روز قدس یعنی حساسیت همیشگی امت نسبت به تجاوز به سرزمین‌های اسلامی به دست صهیونیست‌ها و آمادگی همیشگی مردم برای از بین بردن این لکه‌ی سیاه از نقشه‌ی جهان اسلام *). کلام رهبر دوراندیش انقلاب اسلامی به این معنا است که مسئله فلسطین، همچنان مسئله اول جهان اسلام است. پس در یک نگاه کلی وقتی تأمل کنیم، می‌بینیم استکبار جهانی به زوال و ناکارآمدی خود رسیده است و نفس‌های آخرین حیات خود را می‌کشد و پیروزی نهایی از آن مجاهدان استکبارستیز و ملت مظلوم فلسطین است و این ملت عزیز، منتظر صبح پیروزی هستند، آن‌هم پیروزی که با نابودی اسرائیل، فضا برای اقامه نماز وحدت در قدس شریف مهیا شود. در آن روز، مسلمانان مجاهد این پیروزی را (پیروزی به وقت قدس) نام‌گذاری خواهند کرد و این نصرت الهی نزدیک است.

*سخنان رهبری مورخه ۱۳۶۳/۴/۱

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار