آیا دست کیسون از پروژه ناکام «متروی اهواز» کوتاه می شود؟
متروی اهواز مانند بسیاری دیگر از طرح های عمرانی، صنعتی و اقتصادی خوزستان، در گل و لای ناکارآمدی و بی مبالاتی مدیران تپیده است.
در روزهای گذشته اعتراض شهردار و برخی اعضای شورای شهر اهواز نسبت به عدم پیشرفت در این پروژه طولانی مدت و زیان بار، بار دیگر مسأله متروی اهواز را به خط اخبار استان باز گردانده است.
حجت الاسلام جاسم موسی پور عضو شورای شهر کلانشهر اهواز، در یادداشتی کوتاه، قراردارد این پروژه را «مریض» توصیف کرده و خطاب به مدیر عامل شرکت کیسون نوشت: «آقای محترم، دست از سر مترو اهواز بردارید! قرارداد پروژه مترو اهواز بیمار به دنیا آمد! ۱۵ سال فقط ۲۸درصد پیشرفت فیزیکی منطقی نیست!
وی همچنین ضمن اشاره به بدهکاری کیسون به شهرداری اهواز، از دادگستری تقاضای ورود به این ماجرای ۱۵ ساله را دارد و می نویسد: با توجه به ارتباطات عجیب و غریب شما از ما بهتران در سطح مقامات تراز اول کشور، حکمیت هیچ نهاد دولتی و غیر دولتی و شورای عالی فنی برای ما قابل قبول نیست! یا دادگستری در خصوص این قرارداد مریض و به گفته برخی، فاسد بعنوان داور، بین ما و شما قضاوت خواهد کرد یا در اسرع اول دستور شروع پروژه را بدهید.
از سوی دیگر، شهردار اهواز در ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۸ از تامین بخشی از بودجه مورد نیاز برای پروژه متروی اهواز خبر داده و گفته بود: حل مشکل متروی اهواز همواره یکی از خواستههای مردم و دغدغههای من بوده است به همین منظور برای این امر تلاشهای زیادی در شهرداری اهواز صورت گرفت و اکنون خوشحالیم که بتوانیم این نوید را به مردم بدهیم که سرانجام پیگیریهای تامین اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متروی اهواز نتیجه داد./ فارس
وی که همچنین از آغاز به کار مجدد این پروژه در ابتدای سال جاری خبر داده بود، در ۹ فروردین ماه امسال در مصاحبه ای با «رهیاب» از اتمام حجت با شرکت کیسون گفته و خطاب به مدیران آن شرکت تاکید کرد: مردم اهواز بیش از این تحمل ندارند؛ این آخرین مذاکره ما با شما خواهد بود، نظر جناب استاندار که ریاست شورای سازمان قطار شهری را بر عهده دارند، نیز همین است.
با این اوصاف و پس از کش و قوس ها و خط و نشان های فراوان برای شرکت کیسون، آب از آب تکان نخورده و همچنان هیچ خبری از آغاز به کار مجدد پروژه و یا خبر امید بخش دیگری در این زمینه نبوده و علاوه بر آن، مطابق برخی شنیده ها این شرکت، در پی مطالبه ای یک هزار میلیاردی از شهرداری اهواز است.
۴ روز قبل، موسی شاعری مجددا در سخنانی از وضعیت نابهنجار این پروژه خبر می دهد و می گوید: پروژه در حال آسیب است و حتی ایستگاه منطقه چهارشیر اهواز تا نیمه در آب فرو رفته است اما پیمانکار این مبلغ را براي شروع مجدد طرح تقاضا میکند.
این پروژه، علاوه بر اتلاف منابع مالی و تاثیرات سوء در ذهنیت مردم نسبت به کارآمدی دستگاه های دولتی، سال هاست موجب محدودیت در دسترسی های برخی خیابان های اصلی در کلانشهر اهواز شده و طرحی که بنا بود موجب تامین آسایش و رفاه مردم باشد، پس از ۱۵ سال ندانم کاری سهوی یا عمدی، تنها موجب رنجش، آزار و نارضایتی مردم شده است.
از سوی دیگر همانگونه که ذکر شد، مطالبه یک هزار میلیاردی شرکت کیسون از شهرداری اهواز، ضلع دیگر این ماجراست که در صورت وصول این مطالبه، در شرایط سخت مالی شهرداری ها، یک هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری اهواز، آن هم بدون یک متر پیشرفت در متروی اهواز، از جیب بیت المال خواهند رفت.
حال پس از گذشت سال ها از این داستان تلخ، شنیده ها حاکی از احتمال «خلع ید شرکت کیسون» از پروژه ی «متروی اهواز» ست؛ خبری نیمه خوش که می تواند پایان شیرینی برای کابوس تلخ متروی اهواز رقم بزند.
گفته می شود در صورت تحقق این امر، شهرداری اهواز آمادگی آن را دارد تا تنها در ظرف یک سال فاز اول مترو از حد فاصل میدان فرودگاه تا خیابان سلمان فارسی را فعال سازد.
برچسبها: