کیسون توانایی انجام پروژه مترو اهواز را ندارد
۱۵ سال از داستان تکراری و غصه دار مترو اهواز می گذرد و اکنون ایستگاه های مترو پیش از اینکه مسافران اهواز را جابجا کنند؛ پول بیت المال این مردم را از اهواز می برند.
یکی از الزامات کلانشهرها که طبیعتا دچار گره های ترافیکی و آلودگی هوای ناشی از تردد بیشمار خودروها هستند، بهره برداری از قطار شهری است. قطار شهری به مثابه کیمیا درمانگر بسیاری از مشکلات شهرهای پرجمعیت امروز است و علاوه بر بهبود وضعیت ترافیک شهری و کاهش آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی، از مصادیق یک شهر مدرن و تسهیل کننده آمد و شد شهروندان در اندک زمان ممکن است.
اما قطار شهری اهواز نه تنها سالهاست در زمان مُرده و هیچ گونه تحرکی ندارد، بلکه هزینه های اجرای آن کمر شهرداری اهواز را شکسته است. هزینه هایی که می توانستند تا راه اندازی کامل پروژه کام مردم را شیرین کنند ولی ۱۵ سال دردسر برای شهروندان، انسداد میادین اصلی شهر و خاک و غبار شهروندان اهواز را بی ثمر آزرد. اکنون نیز سه سال است که به صورت مطلق پیمانکار پروژه را خوابانده و با کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی امیدها را نقش بر آب کرده است.
شرکت کیسون در طراحی مترو مشکل داشت
یک عضو شورای اسلامی شهر اهواز در گفتگو با خبرنگار تابا گفت: قرارداد شرکت کیسون پیمانکار قطار شهری اهواز مشتمل بر طراحی، تامین ملزومات اعم از دستگاه ها و اجرای پروژه بوده ضمن اینکه فاینانس آن هم یکی از شرایط ورود به مناقصه بوده است.
محمدرضا ایزدی افزود: اجرای پروژه از مرحله طراحی و مهندسی تا تامین و تدارکات و ساخت نهایی بر عهده پیمانکار بوده است که در نهایت این پیمانکار نشان داد در مراحل مختلف قادر به انجام کار نیست!
وی با انتقاد از عملکرد شرکت کیسون خاطرنشان کرد: از همان روزهای اول با تغییراتی که در اجرای پروژه انجام شد شرکت کیسون نشان داد که در طراحی صورت گرفته مشکلاتی دارد؛ مثلاً در قرارداد برداشت خاک برای هر ایستگاه به میزان سه هزار متر مربع تعیین نموده بود ولی این شرکت دو برابر میزان تعیین شده هزینه برداشت خاک برای ۱۳ ایستگاه اخذ کرده است.
ایزدی ادامه داد: در خصوص قطر تونل نیز ایراداتی وجود دارد. در قرارداد ۵.۴۰ متر در طراحی دیده شده اما در بعضی از مسیرها آنرا به ۵.۹ رسانده اند بنابراین این شرکت در عمل نشان داد که طراحی صورت گرفته محل اشکال است.
رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای اسلامی شهر اهواز گفت: پرونده پروژه قطار شهری به خاطر اختلاف بین شهرداری و شرکت کیسون توسط شهردار وقت به شورای عالی فنی جهت داوری ارسال شده است تا بلکه از این طریق مشخص شود که علت تاخیر در انجام کار به دلیل قصور شهرداری بوده یا شرکت کیسون، با وجود این پروژه چند سالی است که تعطیل شده است.
ایزدی افزود: شرکت کیسون از سال ۹۲ تاکنون کار را تعطیل کرده و طی سال های تعطیلی تنها ۹۰۰ متر از فلکه ساعت تا فلکه حجاب را حفاری نموده که در مقابل کل کار بسیار ناچیز است و از صددرصد کل پروژه پس از گذشت ۱۴ سال نزدیک به ۳۰ درصد آن پیشرفت داشته است که آن هم متاسفانه به علت عدم نگهداری مطلوب دچار استهلاک شده و نیاز به مرمت دارد.
این عضو شورای اسلامی شهر اهواز با تاکید بر اینکه کیسون توانایی انجام پروژه مترو اهواز را ندارد گفت: پیمانکار قطار شهری اهواز باید خلع ید شود و خسارت تاخیر در انجام پروژه را باید با شکایت از این شرکت اخذ کرد چون قرارداد ۴۷۰ میلیارد تومانی مترو اهواز که باید طی چهار سال انجام میشد پس از گذشت حدود ۱۴ سال اکنون با ۱۰ هزار میلیارد هم به اتمام نمیرسد.
ایزدی در پایان اظهار کرد: ادامه این روند یعنی تضییع حقوق مردم شریف اهواز که از شهردار اهواز تقاضا دارم نسبت به شکایت از طریق مراجع قضایی نسبت به جلوگیری از تضییع حقوق مردم اقدام عاجل نماید.
تمامی شرایط پیمانکار مترو انجام شده اما نتیجه نگرفتیم
سال گذشته استاندار خوزستان در حاشیه جلسه شورای حمل و نقل ریلی اهواز گفته بود: پیگیری وضعیت پروژه متروی اهواز مطالبه بحق مردم است زیرا پس از ۱۴، ۱۵ سال هنوز حتی یک فاز از خط یک متروی اهواز هم مورد بهرهبرداری قرار نگرفته است. هر بار که توافقات را تعدیل کردهایم باز هم با تاخیر و عدم انجام کار مواجه شدهایم. این مساله نارضایتی شدید عموم مردم اهواز را در پی داشته است.
شریعتی با بیان دغدغه های مردم در خصوص تاخیر در اجرای این پروژه اظهار کرد: یکی از مطالبات و پرسش های همیشگی مردم اهواز در خصوص مساله پروژه مترو و عدم بهرهبرداری از آن در طول سالهای طولانی بوده است. در این زمینه فشار افکار عمومی بر ما شدید بوده است تمامی شرایط مختلف برای رعایت امور و به نوعی هماهنگی و همکاری انجام شده اما متاسفانه به نتیجه نرسیدهایم.
کیسون می خواهد از راههای مختلف اعمال فشار کند
شهردار اهواز نیز در گفتگو با فارس در تشریح دلایل عقب ماندن این پروژه عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم به یک تحلیل ساده برسیم که چه اتفاقی طی این ۱۵ سال رخ داده و ادعاهای واهی و خلاف واقع این پیمانکار برای ما روشن شود چند عدد و رقم را اعلام میکنم.
وی افزود: صورت وضعیتی که تا به این لحظه توسط پیمانکار گزارش شده است و کارکرد او به شمار میرود ۲۴۰ میلیارد تومان است و بابت آن ۳۵۰ میلیارد تومان هم تعدیل گرفته است که مجموع دریافتی آن تا کنون ۵۹۰ میلیارد تومان شده است حالا بابت همان کارکرد ۲۴۰ میلیاردی، می خواهد ۱۴۰۰ میلیارد تومان دیگر دریافت کند.
شاعری در راستای بررسی عملکرد غیرشفاف پیمانکار متروی اهواز بیان کرد: پیمانکار به اندازه ۲۴۰ میلیارد تومان کار کرده اما بیش از کارکرد خود تعدیل گرفته است یعنی بعد از این کارکرد ۲۴۰ میلیاردی پروژه را خوابانده، مدام تعدیل گرفته است.
وی افزود: طبق آخرین شنیدهها، او ادعای رقمی بالای یک هزار میلیارد تومان را برای عدم استفاده از ماشینآلاتی که خود دلیل رکود آنها بوده را داشته و میخواهد پول آن را از مردم اهواز بگیرد، این پیمانکار پیگیر دریافت هزینه تعدیلهایی است که به دلیل کمکاریهای او صورت گرفته است.
شهردار اهواز افزود: این پیمانکار در صدد است تا از راههای مختلف اعمال فشار کند تا براساس ادعاهای واهی، علاوه بر رقمی که تا به این لحظه دریافت کرده، مجددا برای همان کارکرد ۲۴۰ میلیاردی نیز پول دریافت کند
برچسبها: