شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

Saturday, 27 July , 2024

روستاهای دزفول از فضای کتابخانه‌ای محروم‌ هستند

شهرستان دزفول را مهد علم و دانش و زادگاه نخستین مرکز خط و کتاب در ایران میدانند ولی این در حالی است که بسیاری از اهالی روستاهای این شهرستان از وجود کتابخانه محروم و با مسائل علمی ‌و فرهنگی متعددی رو به رو هستند.

شهرستان دزفول را مهد علم و دانش و زادگاه نخستین مرکز خط و کتاب در ایران میدانند ولی این در حالی است که بسیاری از اهالی این شهرستان از وجود کتابخانه محروم و با مسائل علمی ‌و فرهنگی متعددی رو به رو هستند.

همچنین در حالی که در شهر دزفول تعداد قابل توجهی کتابخانه وجود دارد اما در سطح شهرستان و بخصوص در روستاهای مختلف آن همواره مشکل کمبود یا نبود کتابخانه به شدت احساس میشود.

در مناطق روستایی دزفول از جمله بخش شهیون و چغامیش هیچگونه کتابخانه‌ای تاسیس و‌ راه اندازی نشده و این معضلی است که باید توجه همگان را جهت حل مسئله به خود جلب کند.

افتتاح نشدن کتابخانه روستای بنوت بالا

یکی از اهالی بخش چغامیش در گفتگو با خبرنگار فارس بیان می‌گوید: بدون شک داشتن کتابخانه در هر منطقه‌ای ضروری و از زیر ساخت‌هایی است که باید آن‌ را در هر گوشه و کنار این شهرستان جدی گرفت.

او ادامه میدهد: چند سال پیش یک‌ منزل مسکونی در روستای بنوت بالا برای احداث و راه اندازی کتابخانه وقف شده بود اما اکنون با گذشت پنج سال از آماده شدن ساختمان آن هنوز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اجازه جذب نیرو و افتتاح این کتابخانه را نداده است.

نیاز ویژه مردم بخش ۳۳ هزار نفره چغامیش به احداث کتابخانه

یکی دیگر از اهالی چغامیش با انتقاد از کم کاری مسوولان در حوزه‌های علمی و‌ فرهنگی این منطقه میگوید: چرا در بخش چغامیش که خود نخستین مرکز خط و کتاب در کشور و‌ از جمعیت بالا و ظرفیت های بسیاری برخودار است یک کتابخانه فعال نیز وجود ندارد؟

وی به جمعیت ۳۳ هزار نفری این منطقه اشاره کرد و افرود: جوانان و دانش آموزان ما نیاز ویژه‌ای به احداث کتابخانه دارند چرا که گاهی ناچارند برای امانت یک کتاب یا بهرمندی از فضای آرام و مطلوبی جهت مطالعه به کتابخانه‌های سطح شهر مراجعه کنند.

جمعیت یک هزار و ۵۰۰ نفره و داشتن ساختمان مناسب، شرط تاسیس کتابخانه در روستاها

رضا جوروند رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ما در سال ۹۴ با یک برنامه‌ریزی بیست ساله، ۲۸ نقطه در شهرستان را به منظور احداث کتابخانه مشخص نمودیم.

وی در ادامه به نبود کتابخانه در بخش شهیون و چغامیش اشاره کرد و افزود: بدون شک راه اندازی کتابخانه در تمام روستاهای شهرستان مخارج بسیار بالایی را برای دولت در بر دارد، بنابراین لازم است فقط روستاهای پرجمعیت را برای داشتن کتابخانه در اولویت قرار داد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول در خصوص شرایط احداث کتابخانه در مناطق روستایی، بیان کرد: شرط لازم برای تاسیس کتابخانه در روستاها، جمعیتی بالغ بر یکهزار و ۵۰۰ نفر و ساختمانی مناسب با متراژ ۲۰۰متر است که باید مکان مورد نظر نیز به مدت ۲۰ سال در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار گیرد.

جوروند جمعیت پایین روستای بنوت بالا را دلیل اصلی افتتاح نشدن کتابخانه این روستا دانست و افزود: در روستای خیبر و شهر چغامیش نیز ساختمان مناسبی برای راه اندازی کتابخانه وجود ندارد.

وی به طرح هایی نظیر طرح پیشخوان و پایگاه کتابخوانی اشاره کرد و افرود: ما با راه‌اندازی این طرح‌ها در تلاشیم تا روستائیان نیز از کتاب‌های بیشتری بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در برخی دیگر از مناطق روستایی دزفول و همچنین بخش شهیون نیز هیچ مکانی تحت عنوان کتابخانه عمومی وجود ندارد.

بنابراین لازم است در روستاهای پر جمعیت و یا مراکز بخش‌های فاقد کتابخانه اقدامات جدی و بدون هیچ گیروداری برای دایر کردن این نهاد در نظر گرفته شود چرا که بهره‌مندی از فضای کتابخانه از نیازهای ضروری و غیرقابل انکار مردم و جوانان علم دوست مناطق روستایی شهرستان دزفول است.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار