شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

Saturday, 27 July , 2024

آغاز فرآوری و بوجاری هسته‌های اولیه بذر گندم در دزفول

رئیس واحد ثبت و گواهی بذر و نهال استان خوزستان گفت: فرآوری و بوجاری هسته‌های اولیه بذر گندم در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول آغاز شد.

جعفر قاسمی رنجبر افزود:هرگونه تولید بذر و نهال استان خوزستان زیرنظر واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پایه اولیه تولید انواع بذور به ویژه بذرهای گندم در مراکز تحقیقاتی شکل گرفته و هسته‌های اولیه براساس ارقام برتر تولید و سپس در بین پیمانکاران شرکت‌های تولید بذر تقسیم می‌شوند.
رئیس واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال استان خوزستان اظهارداشت: این استان با داشتن بیشترین میزان تولید بذر گندم همچنانکه در تولید گندم دانه ای کشور رتبه اول را دارد به تبع آن در تولید بذر گندم نیز رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: هر ساله با حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان و براساس برنامه‌های وزارتخانه با تلاش ۲۲ شرکت تولید کننده بذر، بذر مورد نیاز کشاورزان استان تولید و تامین می‌شود و براساس مقدار بذر تولیدی هرساله، سطحی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان با این بذرها پوشش داده می‌شوند.
قاسمی رنجبر با بیان اینکه پایه و اساس تولید بذر استان براساس هسته‌های اولیه دارای ارقام مختلف و جدید در مراکز تحقیقات استان شکل می‌گیرد، بیان کرد: هسته اولیه گندم استان شامل ۸۵ تن بذر گندم پرورش۲ در مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول و ۸۳ تن بذر گندم و جو در مرکز تحقیقات اهواز تولید می شوند.

وی افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول امسال در راستای آماده سازی نهادهای اولیه تولید کشاورزان استان کار فرآوری و بوجاری این میزان تولید را زودتر آغاز کرده است.

رئیس واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهای استان خوزستان بیان کرد: این بذور بوجاری و پس از رسیدن به استانداردهای بذری کشور نمونه برداری و بعد از گواهی و برچسب گذاری بین پیمانکاران تکثیر بذر استان توزیع می‌شوند.
وی بر ضرورت و اهمیت بوجاری بذرهای برداشت شده تاکید کرد و افزود: تمامی بذور خریداری شده در مراکز تحقیقات و شرکت‌های تولیدکننده بذر استان در هنگام بوجاری و فرآوری از طریق کارشناسان این مجموعه نظارت می‌شوند تا پس از رسیدن به خلوص لازم، گواهی لازم را دریافت و قابلیت توزیع را پیدا کنند و به دست کشاورزان برسند.
قاسمی رنجبر گفت: استان خوزستان رتبه اول تولید بذر کشور را دارد که ۹۰ درصد این میزان در شمال خوزستان و در شهرهای شوش، دزفول، اندیمشک و شوشتر تولید می‌شوند.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار