پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

Thursday, 2 May , 2024

کپوی دزفول ثبت جهانی شد

کپوی دزفول، پس از ارزیابی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان یونسکو ثبت جهانی شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول به ثبت جهانی کپوی دزفول پس از ارزیابی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان یونسکو اشاره کرد و گفت: دبیرخانه شهر جهانی کپو در خانه تیزنو این شهرستان به زودی با حضور دلسوزارن و فعالان میراث فرهنگی و صنایع دستی افتتاح  می‌شود.

حمید رضا خادم  با قدردانی از همه انجمن‌ها و صنعتگران برای جهانی شدن کپو، افزود: جهانی شدن کپوی دزفول علاوه بر توسعه صادرات و امتیازاتی که به همراه دارد مسئولیت‌ها را نیز افزایش خواهد داد، زیرا بازرسان یونسکو مدام بررسی‌های خود را خواهند داشت.

خادم با تاکید بر ضرورت عزم راسخ و مستمر برای حفظ و توسعه کپوی دزفول و ایجاد اشتغال، تولید، آموزش و توسعه پایدار، ادامه داد: باید همچنان به صادرات و اختصاصی شدن کپوی دزفول در جوامع بین المللی کمک کنیم، زیرا دزفول در حوزه صنایع دستی حرف برای گفتن دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع تبدیلی دزفول می‌گوید: کپوی دزفول نشانه ظرافت، ذوق و استعداد خدادادی صنعتگران به ویژه بانوان است که ضمن خداقوت به آن‌ها از فعالان این حوزه و انجمن‌ها تقاضا می‌شود همچنان قدم مثبتی برای کپوبافی بردارند.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد جهانی شدن کپوی دزفول نویدبخش آغاز راه خوبی برای دیگر صنایع دستی این شهرستان باشد.

به گفته خادم؛ مسئول دبیرخانه شهر جهانی کپو، میراث فرهنگی دزفول و شهردار دزفول دبیر شهر جهانی کپو است.

کپو یکی از صنایع دستی ویژه دزفول به شمار می‌رود که ماده اولیه آن را چوب کرتک (موجود در بیشه زار‌های دزفول) تشکیل می‌دهد.

دزفول با پیشینه‌ای چندهزار ساله و آثار باستانی دارای بیش از ۵۰۰ کارگاه تولید ۱۰۰ نوع صنایع دستی بوده که اکنون بسیاری از آن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند.

تاکنون خراطی دزفول به ثبت جهانی رسیده است.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار