شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

Saturday, 27 July , 2024

انجام ۹۳۸ هزار نوبت واکسیناسیون دام‌ها در دزفول

به گفته رئیس دامپزشکی دزفول؛ ۹۳۸ هزار نوبت واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین در مقابل بیماری‌های مختلف در این شهرستان انجام شد.

 محسن ورجاوند گفت: در ۶ ماه نخست امسال، دام‌های سبک دزفول شامل بز و گوسفند در ۸۸۰ هزار نوبت در برابر بیماری‌هایی از قبیل؛ آبله، تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و بروسلوز یا تب مالت واکسینه شدند.

وی به وجود حدود ۳۸۰ هزار راس دام سبک در دزفول اشاره کرد و افزود: حدود ۳۰۰ هزار راس دام سبک در دزفول و بقیه در محدوده احمدفداله است.

ورجاوند به وجود حدود ۳۵ هزار راس دام سنگین شامل گاو و گاومیش در دزفول اشاره کرد و ادامه داد: دزفول قطب تولید دام سبک و سنگین در استان خوزستان است و در ۶ ماه نخست امسال ۵۸ هزار نوبت سر راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی و بروسلوز واکسینه شد.

رئیس دامپزشکی دزفول واکسینه کردن حدود ۶۰۰ قلاده سگ علیه هاری را از دیگر کار‌های انجام شده در این مدت عنوان و اضافه کرد: آزمایش سل برای ۵۰۰ راس دام انجام شده است، اگر موردی سل داشت به سرعت از دامداری خارج می‌شود، البته موردی از ابتلا به سل در دام‌های دزفول مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه بیماری خطرناک مشمشه در تک سمی‌ها به راحتی از طریق ترشح‌های به انسان منتقل می‌شود، گفت: درمان این بیماری نیز مشکل است؛ برخی افراد از اسب برای مسابقه یا تفریح استفاده می‌کنند به همین منظور طی ۶ ماه نخست امسال، ۲۰۰ مورد تست مشمشه برای تک سمی‌ها در دزفول انجام شد که موردی از این بیماری مشاهده نشد.

ورجاوند به فعالیت اردو‌های جهادی نیز اشاره کرد و افزود: امسال ۲ بار اردوی جهادی با همکاری بسیج در دزفول انجام شد که در اردوی جهادی پارسال در شهیون، همه خدماتی که برای دامپزشکی نیاز است در یک روز انجام شد.

وی می‌گوید: شهریور امسال نیز در روستای فضیلی اردوی جهادی برگزار و نیرو‌های دامپزشکی با مراجعه به روستا‌های ماهوربرنجی سفلی و علیا و میدان، واکسیناسیون دام، سمپاشی، ویزیت رایگان و واکسیناسیون طیور بومی انجام دادند و کلاس‌های، آموزشی و ترویجی بیماری‌های مشترک انسان و دام برگزار کردند.

ورجاوند نظارت بر فرآورده‌های خام دامی را وظیفه دامپزشکی عنوان و اضافه کرد: کشتارگاه‌های دام و طیور از تولید تا عرضه، کارگاه‌های قطعه بندی و فرآوری سردخانه‌های نگهداری، فروشگاه‌های عرضه، رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها و آشپزخانه‌های بیرون بر نظارت می‌شوند.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار