شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

Saturday, 27 July , 2024

پیرولا و ایریس، شایع‌ترین واریانت‌های کرونا

یک متخصص ویروس‌شناسی: درحال حاضر پیرولا و ایریس شایع‌ترین واریانت‌های کرونا هستند.

آذرخش آذران با بیان اینکه در حال حاضر واریانت‌های کووید – ۱۹، پیرولا و ایریس از زیرشاخه‌های امیکرون هستند، گفت: این زیرسویه‌ها در بسیاری از نقاط دنیا گزارش شده‌اند و این مساله به دلیل پایین آمدن ایمنی انسان در برابر کرونا است.

وی افزود: اکنون در بازه بازگشت کودکان و دانشجویان به مدارس و دانشگاه‌ها هستیم و به علت افت آنتی‌بادی و دریافت نکردن دوز بوستر در همگان نگرانی‌های زیادی از ابتلا به این بیماری وجود دارد.

آذران با اشاره به اینکه واریانس پیرولا دارای جهش‌های متعددی است و این جهش‌ها رابطه مستقیم با شدت بیماری ایجاد شده توسط ویروس ندارد، ادامه داد: این تغییرات به دلیل انتقال سریع‌تر و راحت‌تر و فرار از سیستم ایمنی حاصل از واکسن و ابتلا‌های قبل است.

این متخصص ویروس‌شناسی اضافه کرد: علائم بالینی این واریانت همان علائم رایج واریانت‌های امیکرون که شامل؛ گلودرد، آبریزش بینی، سردرد، تب و سرفه است، البته این علائم غالب هستند و علائم دیگری مانند از دست دادن حس بویایی و چشایی، درد عضلانی، درد مفاصل، احساس خستگی شدید، بی‌اشتهایی، اسهال، استفراغ، درد شکم، درد قفسه سینه و تنگی نفس هم ممکن است در بعضی افراد بروز پیدا کنند.

به گفته آذران؛ در موارد خفیف علائم، درمان علامتی و در موارد شدیدتر مراجعه به بیمارستان و استفاده از دارو‌هایی مانند رمدیسیور و در صورت نیاز دریافت اکسیژن انجام می‌شود.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار