شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

Saturday, 27 July , 2024

  • سه‌شنبه / 10 اکتبر 2023 / 14:42
  • سرویس: اخبار ویژه
  • کد خبر: 22478
  • خبرنگار : 104

توجه به سلامت روان، ضرورتی انکارناپذیر

رئیس مرکز بهداشت خوزستان: باتوجه به ارتباط مستقیم میان اختلال‌های روانی و بیماری‌های جسمی، توجه ویژه به سلامت روان ضرورتی انکار ناپذیر است.

 دکتر پژمان بختیاری نیا گفت: هر سال دهم اکتبر مصادف با ۱۸ مهرماه به عنوان روز جهانی سلامت روان و در ایران هفته پایانی مهرماه از ۱۸ تا ۲۴ مهر به نام هفته سلامت روان نامگذاری شده است.

وی عمده‌ترین هدف در این هفته را ارتقاء و افزایش آگاهی و همچنین تغییر و اصلاح نگرش مردم و حساس سازی مسئولان به مسائل سلامت روان عنوان کرد و افزود: دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با انتخاب پیامی در سطح ملی با عنوان ” سلامت روان مسئولیت فردی و اجتماعی همه ماست “، توجه همگان را به این نکته جلب کرده است که سلامت روان  بیش از آنچه یک مقوله فردی یا تک بعدی باشد دارای ابعاد گسترده اجتماعی است.

دکتر بختیاری نیا ادامه داد: همه ما برای رشد و شکوفایی، بهزیستی نیازمند تحقق سلامت روان فردی، اجتماعی و معنوی هستیم و در همین رابطه تعهد و مسئولیت پذیری از مفاهیم بسیار مهمی است که باید در سطوح فردی و اجتماعی ظاهر شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: باتوجه به بار قابل توجه بیماری‌های روانی و تاثیری که این بیماری‌ها بر فرد و خانواده می‌گذارند و نظر به ارتباط مستقیم میان اختلالات روانی و بیماری‌های جسمی، توجه ویژه به سلامت روان ضرورتی انکار ناپذیر است، بنابراین سرمایه گذاری برای دستیابی به اهداف این حوزه و تغییر نگرش جامعه نسبت به بیماری‌های روانی، تحقق کار‌های پیشگیرانه و ارتقاء سلامت روان جامعه را سرعت می‌بخشد.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می‌گوید: هفته سلامت روان فرصتی است که با بیان اهمیت و جایگاه این بعد از سلامت و برنامه ریزی دقیق‌تر برای تسهیل دسترسی مردم به خدمات بهداشت روان، مسیر روشن تری را برای تامین و ارتقاء سلامت روان مردم ایران سپری می‌کنیم.

وی گفت: باهدف افزایش سطح سلامت جسمی و روانی و اجتماعی افراد در سال ۱۳۶۹ خدمات سلامت روان در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه ادغام کرد و گسترش آن در کشور صورت گرفت و در سال ۱۳۸۴ با شروع برنامه پزشک خانواده، خدمات سلامت روان در این برنامه ادغامشد و در سال ۱۳۹۰، دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، برنامه جامع ارتقاء سلامت روان کشور مبتنی بر نقشه تحول نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران تدوین کرد که در آبان ماه ۱۳۹۱ توسط وزیر بهداشت وقت به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ و لازم اجرا شد.

دکتر بختیاری نیا افزود: در سال ۱۳۹۲ نیز، نیز باهدف طراحی و استقرار طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، کارشناسان سلامت روان به عنوان بازوی‌های اصلی مداخله در جهت ارائه خدمات روانشناختی در سطح اول ارائه خدمات در کنار پزشک عمومی و سایز اعضای تیم سلامت در مراکز خدمات جامع شهری قرار گرفتند تا بر اساس فلوچارت‌های ارائه خدمات در حوزه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد انجام وظیفه کنند.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت روان، دولت‌ها مسئولیت مهم تری دارند و برای  داشتن جامعه‌ای سالم، نگاه عمیق آن‌ها به سلامت روان و تاثیر گسترده آن در همه ابعاد زندگی و پیشرفت جامعه و برنامه ریزی دقیق در حیطه افزایش سواد سلامت و توسعه خودمراقبتی، افزایش دسترسی عادلانه به خدمات سلامت روان و تامین بهداشت روانی محیط زندگی مردم ضروری است.

دکتر بختیاری نیا در پایان از تلاش‌های ارزشمند همه همکاران حوزه سلامت روان قدردانی و اضافه کرد: امیدواریم با تلاش همه جانبه همکاران متخصص و دلسوز سلامت روان، بتوانیم به اهداف این حوزه که حفظ و ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی آحاد جامعه و همچنین پیشگیری و درمان کاهش آسیب مصرف مواد  است، دست یابیم.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار