شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

Saturday, 27 July , 2024

گره‌های ذهنی برای فرزندآوری باید شناسایی شوند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به سیاست فرزندآوری گفت: متولیان فرهنگی باید گره‌های ذهنی برای فرزندآوری را شناسایی و رفع کنند.

رضا فاتحی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه دزفول در دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان افزود: موضوع جوانی جمعیت بیش از ۵۰ بار توسط مقام معظم رهبری طی ۱۰ سال اخیر مطرح شده که نشانه اهمیت آن است.
وی با بیان اینکه تهدید نسل به عنوان یک مسئله جدی در اقشار مختلف مغفول مانده است، ادامه داد: سرزمین، منابع طبیعی و جمعیت سه مولفه قدرت هر کشور هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول به آغاز برنامه کنترل جمعیت در کشور از سال ۱۳۳۷ اشاره کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۲ طرح جوانی جمعیت را ارائه کرد ولی عزم جدی برای اجرای آن نبود.
وی به نقش ویژه زن در فرزندآوری پرداخت و افزود: زن به عنوان موتور محرکه این موضوع مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد حال آنکه برخی افراد ارزش مادری زن را تنزل و تحقیر می‌کنند تا زن مجبور شود به جای وظیفه مادری و همسری وارد جامعه و شغل شود.

فاتحی با بیان اینکه زن با این دیدگاه وارد یک رقابت غلط می‌شود، گفت: اگرچه سلیقه و علاقه زنان باید مورد توجه قرار گیرد ولی نباید از زنان به عنوان نان آور خانه استفاده کرد چرا که وظیفه خطیرتری بر عهده دارد.
وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان نسخه واحدی برای همه افراد پیچید، افزود: گره‌ها و سبک‌های غلط زندگی باید اصلاح شوند؛ باید و نبایدهای زیادی باعث شده تا شاهد کاهش ازدواج و فرزندآوری باشیم.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول از رسانه‌ها خواست جامعه را نسبت به خطرات کهنسالی جمیت هوشیار کنند تا فرصت باقی مانده از دست نرود.

وی کنترل جمعیت را از برنامه‌های اشتباه سال‌های گذشته دانست و افزود: پیری جمعیت عواقب جبران ناپذیری دارد که باید موردتوجه همه اقشار قرار گیرد.
فاتحی اظهارکرد: مسائل سیاسی و اقتصادی نیز درخصوص فرزندآوری مطرح است ولی گره‌های ذهنی مهمترین مشکلی است که باید باز شوند.
وی ادامه داد: باید قانون جوانی جمعیت را مرور کنیم و بدانیم نهادهای مختلف چه وظایفی در قبال آن دارند؛ فقط ۱۰ تا ۱۵ سال برای افزایش جمعیت فرصت داریم در غیراین صورت برای نیروی کار مجبوریم به سمت مهاجرت پیش رویم.

ضرورت اصلاح قوانین و سیاست‌های کلان ملی درخصوص فرزندآوری، رفع مشکلات زوج‌های نابارور، رسیدگی به وضعیت جاده‌ها و خودروها برای جلوگیری از تصادف‌ها از جمله راهکارهای ارائه شده توسط خبرنگاران برای اجرای قانون جوانی جمعیت در این نشست بود.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار