یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

Sunday, 19 May , 2024

واکسیناسیون طیور بومی روستائیان اندیکا در مقابل نیوکاسل

رئیس اداره دامپزشکی اندیکا از واکسیناسیون ۵۰ هزار قطعه طیور بومی روستائیان این شهرستان در مقابل بیماری نیوکاسل خبر داد.

رضا سلطانی گفت: با اجرای طرح هشتم ایمن سازی طیور بومی در استان خوزستان، بیش از ۵۰ هزار قطعه از طیور بومی در ۸۰ واحد روستایی اندیکا در برابر بیماری نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه شدند.

وی افزود: در این طرح از واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به روش آشامیدنی برای ایمن سازی طیور استفاده شده است.

سلطانی می‌گوید: این عملیات با اولویت روستا‌های پر خطر و پر جمعیت به منظور پیشگیری از سرایت بیماری نیوکاسل به مرغداری‌های صنعتی و کمک به معیشت جامعه روستایی به صورت رایگان انجام شد.

رئیس اداره دامپزشکی اندیکا با اشاره به اینکه مزارع صنعتی با برنامه‌های منظم پیشگیری با واکنش‌های اقتصادی و رعایت اصول امنیت زیستی در واحد خود با این بیماری مقابله می‌کنند، ادامه داد: در طیور بومی به دلیل رعایت نشدن اصول قرنطینه و امنیت زیستی در واحد‌های پرورش روستایی، این بیماری مشکلات متعددی را در جمعیت هدف به وجود می‌آورد که برای کاهش آسیب‌های بیماری نیوکاسل این طرح از سوی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان به اجرا در آمد.

سلطانی اضافه کرد: نیوکاسل یک بیماری ویروسی و کشنده در پرندگان است که با علائم تنفسی شامل؛ تنگی نفس و سرفه، نشانه‌های عصبی شامل؛ افسردگی، بی‌اشتهایی، افتادن بال‌ها و فلجی، به دور خود چرخیدن) و علائم گوارشی مثل اسهال سبز بروز می‌کند.

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار