چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳

Wednesday, 23 October , 2024

مشکلات بیماران خاص در روزهای کرونایی

یک بیمار کلیوی در آبادان، از مشکلات خود در این روزهای عجیب و کرونایی سخن گفت.

ورود بیماری کرونا بسیاری از بخش‌های اداری، اقتصادی و جوامع اجتماعی را به انزوا کشیده، تا جایی که شهروندان ایرانی در نقاط مختلف کشور تنگناهای بسیاری در زمینه‌های مالی، غذایی و دارویی تجربه می‌کردند.

این کمبودها در ابتدا به موارد بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده را مورد هدف قرار داد، اما با تعطیلی گسترده کسب و کارها، کارگاه‌های تولیدی، کارخانه‌ها و .. رفته رفته مردم را با سایر فقدان‌ها در ملزومات خود روبرو شدند.

 کمبود برخی داروهای اساسی

یکی از خلاءهایی که با ورود بیماری کرونا به کشور به وجود آمد، کمبود برخی داروهای اساسی بود که بیماران خاص را دچار مشکلاتی برای تهیه داروی مایحتاج خود کرد.

دانیال نیک احوال، بیمار کلیوی اهل آبادان، یکی از شهروندانی بود که با چنین مشکلاتی در شرایط کنونی روبرو است.

وی در تشریح معضلات به وجود آمده برای او و هم‌نوعان وی، به خبرنگار فارس گفت: من از بیماران پیوند کلیه هستم و می‌بایست داروهایم را به‌طور روزانه و سر وقت مصرف کنم، داروخانه دکتر خلیلی در آبادان مسئولیت توزیع این دارو را در آبادان بر عهده دارد که متأسفانه چند بار مرتب مراجعه کرده و دست خالی برگشتم. به پزشک این داروخانه نیز مشکل را گفتم که وعده روز شنبه را دادند.

بیماری شنبه و جمعه نمی‌شناسد

این بیمار کلیوی تصریح کرد: سؤال اینجاست که مگر داروهای بیماران خاص سهمیه‌ای نیست؟ مگر دارو شنبه و جمعه می‌شناسد که باید بروم و روز شنبه مراجعه، چرا باید معاونت غذا و دارو تعطیل باشد؟

وی یادآور شد: آیا می دانند اگر یک وعده یعنی ۱۲ ساعت دارو مصرف نکنیم، دیگر کلیه نخواهیم داشت و به علت سهل‌انگاری با جان ما بازی می‌شود؟ برای گرفتن دارو مجبور شدم به شهرهای اطراف سر بزنم آیا می‌دانند که من توان و پای حرکتی نداشتم و ندارم؟

نیک احوال اشاره کرد: می‌دانند در این شرایط سخت با تمامی مشقات از داروخانه‌ای در اهواز دارو خودم را تهیه کرد که البته به سختی و مشقت ورود و خروج در شرایط قرنطینه..! آیا می‌شود گفت و دعا کرد که خدایا حداقل استرس کمبود و نبود دارو را در این شهر دیگر نداشته باشیم یا مسئولان همت‌دار داشته باشیم.

این بیمار کلیوی تصریح ادامه داد: اگر می‌گویند دارو هست دفترچه درمانی بنده و داروخانه هلال‌احمر و شبانه‌روزی اهواز و داروخانه امید ماهشهر صدق  گفته‌های بنده را تصدیق می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنده به ناچار با  با وضعیت جسمانی خسته و لنگ لنگان با استرس دارو تهیه می‌کنم؛ خدا را شکر از نظر مالی کم و کسر ندارم ولی هستند کسانی که حتی پول دارو را ندارند چه باید بکنند، چه برسد به اینکه یک روز کار نروند و پول کرایه و بنزین سه هزار تومانی و توان کم جسمی را بخواهند تحمل کنند.

معاونت غذا و دارو در تمامی مدت فعالیت خود را متوقف نکرده

به گزارش خبرگزاری فارس، در همین راستا، معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان در توضیح وجود این مشکل بیان کرد: در ابتدا باید عنوان کنم که معاونت غذا و دارو در تمامی مدت فعالیت خود را متوقف نکرده و اگر چنین موردی وجود داشته، باید بیمار با حضور در معاونت درمان، نسبت به کمبود مورد مورد اشاره، اطلاع‌رسانی کند.

هدی مجیری با تأکید بر این موضوع که حتی در روزهایی که فرمانداری شهرستان تعطیل بود، این معانت فعالیت داشت، گفت: بیماران با مشاهده چنین مواردی، باید مراتب را اطلاع دهند تا دلایل آن مشخص شود، امکان دارد که داروی مورد اشاره سهمیه‎ای بوده و یا شرکت سازنده با تعطیلی مواجه شده است.

وجود برخی اقلام دارویی در لیست تحریم‌ها

وی تصریح کرد: همچنین این امکان وجود دارد که شرکت پخش آن دارو از توزیع آن خودداری کرده و یا در امر توزیع مشکلی به وجود بیاید، همچنین برخی داروهای وارداتی مشمول تحریم هستند و تهیه آنان برای ما بسیار سخت است.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان از شرایط قرنطینه و بسته بودن راه‌ها به عنوان دیگر دلایل این کمبود یاد کرد و گفت: در این بین باید بررسی لازم در این خصوص صورت گیرد که شاید داروخانه تعیین شده، در این موضوع کوتاهی کرده باشد.

مجیری خاطرنشان کرد: هیچ دارویی وجود ندارد که به سبب آن، اگر یک روز مصرف نشود، بیمار کلیه و یا بخش دیگری از بدن خود را از دست دهد، بیمار باید شرایط خود را در نظر گیرد و پیش از پایان یافتن داروی خود، اقدام به تهیه آن نماید.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

شعار سال 1401

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار